Sessió: Rúbriques

Crea una rúbrica amb Quick Rubric


Quick rubrick

Una rúbrica és una eina d’avaluació amb uns criteris de referència que serveix per avaluar tasques o activitats. El treball és qualificat basant-se en la manera com el producte final compleix els criteris que figuren a la rúbrica. És molt útil en situacions d’avaluació entre iguals, i per valorar l’execució de tasques, activitats o treballs en general; així mateix, facilita la retroacció.

Les rúbriques holístiques o globals fan un valoració en conjunt de la tasca; els descriptors o criteris corresponen als nivells globals. Es poden admetre errors en qualque moment del procés. Es pretén una visió global de l’alumne i del grup.

Les rúbriques analítiques se centren en els aspectes més específics, i es fan servir per avaluar protocols, fases i elements d’un procés o producte final.

Per començar a crear rúbriques amb Quick Rubric n’hem de localitzar l’editor, que és molt intuïtiu, i, tot seguit, podem definir els camps de la rúbrica: títol, descripció, puntuació màxima i mínima, i els criteris i la valoració, amb la seva descripció. Podem afegir-hi molt fàcilment columnes o files i reorganitzar-ne els elements.

quick rubrick

Ens hem de crear un compte a l’eina.quick rubrick

Des del nostre compte podem editar les rúbriques creades anteriorment i gestionar-les. Podem imprimir la rúbrica o compartir-la mitjançant un URL.

quick rubrick

URL: <https://www.quickrubric.com/>

Propostes didàctiques

  • Ús de rúbriques com a instrument d’avaluació d’aprenentatge per competències
  • Recurs per a la tutoria d’estudiants i de grups
  • Ús de rúbriques com a estratègia de retroacció

Exemples d’ús

Rúbrica analítica

Rúbrica holística

RubiStar: crea rúbriques d’avaluació


RubiStar és una aplicació gratuïta que ajuda els educadors a crear rúbriques d’avaluació de qualitat. L’eina permet treballar sense registrar-s’hi, però, si ho fem, podem desar el treball i editar-lo en línia quan necessitem fer-ho. Ofereix el següent:

  • Una llista àmplia de plantilles a manera de matrius per avaluar diferents tipus de disciplines.
  • Un repositori d’idees, categories, criteris, etc., per ajudar-nos a elaborar la nostra pròpia rúbrica i adaptar-la a la tasca que hem d’avaluar.

Les rúbriques són eines per ajudar el professor a avaluar una tasca encomanada als alumnes. Per definició, s’elaboren de manera prèvia al desenvolupament de la tasca, i ajuden a valorar de forma detallada el treball que han fet els alumnes, i a determinar si s’han assolit els objectius, les habilitats i les competències plantejades, i en quin nivell s’ha fet. Aquest treball previ obliga el professor a pensar quins objectius d’aprenentatge pretén aconseguir i quins criteris ha de tenir en compte per avaluar.

Les rúbriques també són elements positius per als alumnes pels motius següents:

  • Els orienten en el desenvolupament de la tasca.
  • Els permeten saber determinar els continguts destacats.
  • Els possibiliten conèixer el procediment avaluador, el qual és més objectiu pel fet de seguir uns criteris definits i coneixedors.
  • Fomenta l’autoavaluació i l’autocorrecció.

Per a més informació sobre el concepte de rúbriques i sobre com s’elaboren, podeu consultar l’article següent: ¿Cómo elaborar una rúbrica?

Atesa la difusió que té la utilització de rúbriques en el sistema educatiu, a Internet hi ha moltes opcions per facilitar-ne l’elaboració. A la web següent hi ha un recull d’aplicacions en línia i gratuïtes destacades. Aquest recull s’ha realitzat al blog d’Augusto Bernal: <http://tics-ti.blogspot.cl/2015/07/10-tic-para-elaborar-rubricas-para.html>.

A la nostra entrada hem escollit RubiStar per la seva facilitat i pel resultat qualitatiu.

RubiStar

Una rúbrica consta d’una taula de doble entrada. A un eix, hi ha els objectius d’aprenentatge que es volen valorar; a l’altre, els aspectes  o elements que utilitzarem per observar si s’han aconseguit o no.

Matriu

Extret de: RubiStar: Foro debate del tema Leishmaniasis.  Autoria: Dr. Morales Montecinos. Any de creació: 2015.

Tasques a fer:
 
  1. Determinar els objectius i les competències que han d’assolir els alumnes.
  2. Identificar els aspectes que hem de valorar i detallar cada objectiu proposat.
  3. Definir una escala de qualificació que permeti ajustar els objectius i els aspectes al nivell de desenvolupament.

Un cop creada la rúbrica, podrem elegir el sistema que millor ens vagi per desar-la o bé imprimir-la.

Rubistar

  URL: <http://rubistar.4teachers.org/>

Recursos generals sobre rúbriques

Infografia

Extret de: Blog de Gesvin. Rúbricas de Evaluación y las Ventajas de Utilizarlas/Infografía

75 Rúbriques d’avaluació organitzades per nivells i tasques

Banc de rúbriques descarregables per avaluar aprenentatges

Scoop.it rúbriques

Eduteka – Rúbriques

Exemples d’ús

Avaluació de treballs dels alumnes en ludificació. Rúbriques i punts.