Vés al contingut

arugil's blog

Just un altre blog de Blogs de la Universitat de València

Sessió: Joan Coderch, School of Classics – University of St Andrews

Joan Coderch, el professor que manté viva una llengua morta

Com a casa: viatjant pel món a la recerca d’obres, edificis, monuments i personatges que ens remeten a casa nostra

School of Classics – University of St Andrews
Swallowgate, Butts Wynd, St Andrews, Escòcia
Mapa a Google
 

Ja sigui amb locucions i frases fetes, per mitjà de la nomenclatura científica o amb lemes d’institucions i escuts de molts territoris, el llatí és una llengua clàssica encara ben present en el nostre dia a dia. I a més, com a llengua de la Santa Seu, disposa fins i tot d’organismes que n’impulsen la creació de textos i n’adapten constantment el vocabulari en l’actualitat. Per tot plegat, no és estrany que pel món trobem grups de neoparlants, traductors en línia, algunes emissions de ràdio i fins i tot portals de notícies en llatí.

Però, i en grec antic, l’altra gran llengua clàssica d’Occident? Aquesta pregunta, se la devia fer el doctor en filologia clàssica Joan Coderch (Barcelona, 1962) quan, al tombant del segle XXI, va decidir de posar fil a l’agulla a Akropolis World News, “el portal de notícies del món en grec antic”, amb la intenció de cobrir el buit absolut que havia trobat. Des del final de l’any 2002, quan va començar a fer de professor assistent de grec i llatí a la Universitat d’Oxford, periòdicament hi ha anat publicant resums de fets destacats de l’actualitat internacional escrits en dialecte àtic del segle V aC: des de la invasió de l’Irac arran dels atacs de l’11 de setembre de 2001 fins a la victòria de Joe Biden a la presidència dels EUA, passant per la mort de Michael Jackson.

Més enllà de la dificultat intrínseca d’escriure en una llengua antiga, en la redacció dels textos hi ha una complicació afegida evident: com es tradueixen conceptes i objectes ni imaginats a la Grècia de fa més de dos mil·lennis? A mesura que s’ha anat engrandint la llista de notícies publicades a Akropolis World News, doncs, també s’ha fet més llarg el vocabulari modern que Coderch ha hagut d’anar creant (ambulància, empresària, iceberg, periodista, fumar, dijous, novembre…) per a aquesta llengua més immortal que no pas morta, com li agrada de definir-la.

Per a Coderch, com assegurava en una entrevista fa alguns anys, tota aquesta feina que porta a terme al portal no s’aparta gens de la que desenvolupa des de fa tretze anys a la Facultat de Clàssiques de la veterana Universitat de St Andrews, a Escòcia: “És una manera més de conèixer el llenguatge d’una cultura que ha tingut un paper importantíssim en el procés de configuració del món modern i en què s’han escrit obres meravelloses.” Perquè no hem d’oblidar, reblava, que del grec clàssic hem heretat conceptes com art, filosofia i, sobretot, democràcia.

I una mica més: L’esforç de Coderch per fer més fàcil l’accés d’estudiants i estudiosos al grec antic també s’ha materialitzat en la traducció a aquesta llengua d’algunes obres literàries més o menys contemporànies. No en va, a la reduïda llistade llibres moderns amb versió en grec clàssic apareix el seu nom tres vegades: en la traducció d’El Petit Príncep, d’Antoine de Saint-Exupéry (2017), en una aventura de Sherlock Holmes, de Sir Arthur Conan Doyle (2010) i en un dels títols de la sèrie de Don Camilo, de Giovannino Guareschi (2010).

 
—Què és Com a casa?
—Tots els articles
 
 

Pàgines

  • Alumnat 2025-26 AEM
  • Quant a la finalitat d’aquest blog
  • Sessió 1.0: Presentació del Màster i de les assignatues
  • Sessió 1.1: SOBRE EL TFM I LA SEUA ELABORACIÓ
  • Sessió 1.2: RECURSOS DE l’UV PER A INVESTIGADORS
  • Sessió 1.3: Les TICs i el procés d’ensenyament
  • Sessió 1.4: Wikis, Blogs, Google Classroom, Webs
  • Sessió 1.5: L’evolució d’internet
  • Sessió 1.6: LES ETAPES D’INTERMET. Web 1.0, 2.0, 3.0 , 4.0 y 5.0
  • Sessió 1.7: Ús educatiu de l’IA
  • Sessió : Agendas y calendarios
  • Sessió : Celtx
  • Sessió : Creació d’espais web i cursos on-line amb Exelearning
  • Sessió : EL MÓN CLÀSSIC VIRTUAL- LA PRIMERA GENERACIÓ
  • Sessió : Electronic resources for Classicists-The Second Generation
  • Sessió : Els mapes conceptuals i mentals
  • Sessió : EXelearning
  • Sessió : Jclic
  • Sessió : Kanagram
  • Sessió : KLettres
  • Sessió : KVoctrain
  • Sessió : La gamificació o la ludificació – Kahoot, Plickers, Socrative
  • Sessió : les activitats extraescolars i les complementàries
  • Sessió :Cuadernia
  • Sessió :KHangMan
  • Sessió :Ktouch
  • Sessió :Prezi
  • Sessió :Tux Typing
  • Sessió: Internet i mitologia grecorromana
  • Sessió: Acompanyament emocional en situacions de crisi
  • Sessió: Anàlisi sintàctica castellà
  • Sessió: App Inventor
  • Sessió: Appsgeyser i Appstore
  • Sessió: Atenció a la diversitat
  • Sessió: Àudio i podcast
  • Sessió: Blogs
  • Sessió: Calibre
  • Sessió: Canva
  • Sessió: Cartografia del món grec i romà
  • Sessió: ChatGPT
  • Sessió: Citació bibliogràfica models
  • Sessió: Codi QR
  • Sessió: Collatinus Web i Eulexis-web
  • Sessió: Constructor 2.0
  • Sessió: Conversors i captors de vídeo i àudio
  • Sessió: Convertir imatges o gràfics a caràcters ASCI
  • Sessió: Correctors, traductors i diccionaris ca.
  • Sessió: Diccionaris i altres recursos lexicográficos online per a les llengües clàssiques
  • Sessió: Diccionaris i enciclopèdies català i castellà
  • Sessió: Dinamitza biblioteca
  • Sessió: Edilim
  • Sessió: Editors pàgines web
  • Sessió: Edmodo
  • Sessió: EDpuzzle
  • Sessió: EINES INFORMÀTIQUES I RECURSOS ELECTRÒNICS PER A L’ELABORACIÓ DE DOCUMENTS EN VALENCIÀ *****
  • Sessió: El cinema com a eina didàctica als currícula de clàssiques
  • Sessió: El tractament de les imatges
  • Sessió: Els podcasts i els audiollibres
  • Sessió: Facebook
  • Sessió: Flipgrid
  • Sessió: Fonts gregues i recursos tipogràfics
  • Sessió: Generador de núvols d’etiquetes a la carta. Tagxedo.
  • Sessió: Genial.ly
  • Sessió: GIFT i educació
  • Sessió: Gimcana
  • Sessió: Gimcana GPS amb Geocaching
  • Sessió: GoConqr
  • Sessió: Gramàtica interactiva i exercicis on-line
  • Sessió: GrecoLatinoVivo
  • Sessió: Hot Potatoes
  • Sessió: Imatge
  • Sessió: Imatges a partir de diverses fotos amb Photoshop. EFECTE MOSAIC
  • Sessió: Infografies
  • Sessió: Infografies, gràfics i mapes interactius
  • Sessió: interactius prosòdia, lèxic i morfologia llatina
  • Sessió: Joan Coderch, School of Classics – University of St Andrews
  • Sessió: Kahoot
  • Sessió: KLatin
  • Sessió: L’alfabet grec
  • Sessió: L’astronomia
  • Sessió: L’EDUCACIÓ EN WIKIPEDIA I ELS PROJECTES WIKIMEDIA ******
  • Sessió: La conversa en grec clàssic
  • Sessió: Las mejores apps para aprender y repasar latín y griego
  • Sessió: Lemes en latí
  • Sessió: Les imatges del món clàssic
  • Sessió: Léxico Griego-Castellano amb etimologia ( A.L. Gallego) 
  • Sessió: Línies del temps
  • Sessió: Literatura actual en llatí i grec
  • Sessió: Marc legal, Competències, Continguts i  Objetius de l’etapa i de la matèria
  • Sessió: Marcadors socials
  • Sessió: Metodologies- Flipped Classroom
  • Sessió: Models 3D
  • Sessió: Modern literature translated into Latin and Classical Greek
  • Sessió: MOOC
  • Sessió: Moodle
  • Sessió: Netiqueta i drets d’autor
  • Sessió: Notícies en grec clàssic i en llatí
  • Sessió: Núvols d’etiquetes amb Wordle, Tagxedo i Wordart 
  • Sessió: Oficina d’Aprenentatge Digital UPV_Catàleg de Recursos EdTech
  • Sessió: Padlet
  • Sessió: Per un ús no sexista del llenguatge
  • Sessió: PIXTON
  • Sessió: Plug in Java
  • Sessió: Presentacions, pòsters, mapes
  • Sessió: Programari en català
  • Sessió: Projecte Cultura Clàssica
  • Sessió: Projecte PMPC
  • Sessió: Projecte ràdio IES
  • Sessió: Qüestionaris
  • Sessió: Quizlet
  • Sessió: Realitat augmentada
  • Sessió: Recursos 2.0 campus extens UIB
  • Sessió: Recursos clàssiques UB
  • Sessió: Recursos UB
  • Sessió: Revistes digitals
  • Sessió: Rúbriques
  • Sessió: Tecnología educativa. Observatorio de tecnología educativa
  • Sessió: TECUENTO
  • Sessió: TERMCAT i CERCATERM
  • Sessió: Terminologia i vocabularis
  • Sessió: The Alpheios Project
  • Sessió: Too Noisy  
  • Sessió: Toondoo
  • Sessió: Top 100 Tools for Learning
  • Sessió: Totum revolutum
  • Sessió: Treball col·laboratiu
  • Sessió: Vídeo i videotutorials
  • Sessió: Videocoferència
  • Sessió: videoteca
  • sessió: webs clàssiques
  • Sessió: WordPress
  • Sessió: Xarxes socials
  • TASQUES
  • Z EINES TECNOLÒGIQUES
  •  Recursos i eines Tic per a l’educació
Gràcies al WordPress