Presentació del màster
Presentació_del_Màster_18-19
Les disposicions legals vigents a Espanya estableixen que per a accedir a les professions regulades de professor en els diferents àmbits de l’educació secundària, s’ha d’estar en possessió d’un títol de grau, o equivalent, i d’una formació pedagògica i didàctica amb el nivell de màster. El Màster Universitari en Professor/a de Educació Secundària per la Universitat de València proporciona aquesta habilitació professional exigida per l’Administració educativa per a exercir les citades professions en centres públics i privats d’educació secundària. Aquest màster s’estructura en diferents especialitats que es corresponen amb les existents en l’educació secundària.
El màster proporciona tant una formació bàsica per a l’exercici de la docència en els nivells secundaris del sistema educatiu, com una capacitació específica per a una de les àrees en les quals s’estructuren les citades professions. El títol integra també un període de pràctiques professionals en centres educatius.
Objectius generals
Els objectius generals del títol es concreten a formar i capacitar professionalment als professors i professores d’educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyaments d’idiomes en els coneixements científics necessaris de caràcter psicopedagògic i didàctic propis de la docència en els quals han de demostrar plena competència professional. A més de completar la seua formació disciplinar en funció de les diverses especialitats en les quals s’estructura el màster, l’ofici de professor/a exigeix la capacitació en les eines necessàries per a una adequada innovació docent i iniciació a la investigació educativa, així com un període de pràctiques on el futur professor/a adquirisca una primera experiència de l’exercici de la professió docent.
Competències generals
- CG1: Saber aplicar els coneixements adquirits i ser capaços de resoldre problemes en entorns nous, o poc coneguts, dins contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d´estudi.
- CG2: Saber comunicar les conclusions i els coneixements i les raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
- CG3: Posseir les habilitats d´aprenentatge que els permeten continuar estudiant d´una forma que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma.
- CG4: Ser capaços d´integrar coneixements i afrontar la complexitat de formular judicis a partir d´una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l´aplicació dels seus coneixements i judicis.
Competències específiques
- CE1: Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l’especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics sobre els processos d’ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s’inclourà el coneixement de les respectives professions.
- CE2: Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d’ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l’adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels / de les estudiants així com l’orientació dels mateixos, tant individualment com en col · laboració amb altres docents i professionals del centre.
- CE3: Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d’ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l’especialització cursada.
- CE4: Concretar el currículum que es vaja a implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva d’aquest; desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat de l’alumnat.
- CE5: Dissenyar i desenvolupar espais d’aprenentatge posant una atenció especial en l’equitat, l’educació emocional i en valors, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte dels drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d’un futur sostenible
- CE6: Adquirir estratègies per estimular l’esforç de l’estudiant i promoure’n la capacitat per aprendre per si mateix i amb altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l’autonomia, la confiança i iniciativa personals.
- CE7: Conèixer els processos d’interacció i de comunicació a l’aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l’aprenentatge i la convivència a l’aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
- CE8: Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l’entorn on estiga situat; desenvolupar les funcions de tutoria i d’orientació de l’alumnat de l’etapa o àrea corresponent, de manera col·laborativa i coordinada; participar en l’avaluació, la investigació i la innovació dels processos d’ensenyament i aprenentatge.
- CE9: Conèixer la normativa i l’organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d’ensenyament.
- CE10: Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seua situació actual, perspectives i interrelació amb la realitat social de cada època.
- CE11: Informar i assessorar les famílies sobre el procés d’ensenyament i aprenentatge i sobre l’orientació personal, acadèmica i professional dels fills.
- CE12: Adquirir els coneixements i les estratègies per poder programar les àrees, les matèries i els mòduls que tinguen encomanats.
- CE13: Dominar estratègies i procediments d’avaluació del procés d’aprenentatge de l’alumnat, així com de l’avaluació dels processos d’ensenyament.
- CE14: Conèixer els procediments de tutoria de l’alumnat, direcció i orientació del seu aprenentatge i suport en el seu procés educatiu.
- CE15: Conèixer les estratègies i els programes generals d’orientació educativa, acadèmica i professional de l’alumnat.
GUIES DOCENTS DE LES ASSIGNATURES ESPECÍFIQUES
Complements per a la formació disciplinar en l’especialitat de llengües i cultures clàssiques.
Aprenentatge i ensenyament de les llengües i les cultures clàssiques
Pràcticum: especialitat de llengües i cultures clàssiques
Normativa específica del Màster
- RD 276/2007,de 23 de febrero Reglamento de ingreso, accesos y adquisición de nuevas especialidades
- RD 1834/2008, de 8 de noviembre
- RD 860/2010, las condiciones de formación inicial del profesorado de los centros privados
- Real Decreto 665/2015, de 17 de julio, por el que se desarrollan determinadas disposiciones relativas al ejercicio de la docencia en la Educación Secundaria Obligatoria, el Bachillerato, la Formación Profesional y las enseñanzas de régimen especial, a la formación inicial del profesorado y a las especialidades de los cuerpos docentes de Enseñanza Secundaria.
- Orden ECI/3858/2007, de 27 de diciembre. (Requisitos verificaciónj títulos universitarios).
- Orden EDU/3424/2009, de 11 de diciembre. (Modificación de la Orden 3858/2007).
- Orden EDU/3498/2011, de 16 de diciembre, por la que se modifica la Orden ECI/3858/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de las profesiones de Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas.
- Circular informativa de la Dirección General de Formación Profesional y de la Dirección General de Política Universitaria
- Formación pedagógica y didáctica. Profesores de Enseñanza Secundaria, Formación Profesional y EE II
- Circular 3-11-2011 de la Dirección General de Política universitaria