Sessió 1.1: SOBRE EL TFM I LA SEUA ELABORACIÓ

 



Treball de Fi de Màster


 

 


QUÉ ÉS EL PRÀCTICUM


En l’article 9 del RD 1834/2008, de 8 de novembre, es disposa que per a exercir la docència en l’Educació Secundària Obligatòria, el Batxillerat, la Formació Professional i l’Ensenyament d’Idiomes serà necessari que el professorat estiga en possessió d’un títol oficial de màster que acredite la seua formació pedagògica i didàctica. Així mateix, l’Ordre ECI 3858/2007, de 27 de desembre, que estableix els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials que habiliten per a l’exercici de professor d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d’Idiomes, estableix una durada de 60 crèdits per a aquests títols oficials de màster, dels quals 16 crèdits correspondran a la matèria PRÀCTICUM en l’especialitat, que inclou les Pràctiques externes (10 crèdits – 250 hores) i el Treball fi de màster (6 crèdits – 150 hores). 

QUÉ SÓN LES PRÀCTIQUES EXTERNES

Les pràctiques externes tenen com a finalitat proporcionar a l’estudiantat els coneixements i competències necessàries per a l’exercici professional com a professor d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d’Idiomes en un context real de treball. L’adquisició d’aquests coneixements i competències es relaciona amb:

  • L’observació i anàlisi de la realitat docent
  • El coneixement del centre educatiu
  • La planificació educativa del centre
  • La pràctica docent observada en l’aula
  • La intervenció docent dels estudiants de les pràctiques externes
  • La valoració crítica dels processos d’ensenyament/aprenentatge

Trobareu més informació en el següent enllaç:

REALITZACIÓ DE PRÀCTIQUES AMB MENORS D’EDAT

En compliment de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència, l’estudiant o estudianta que vulga o haja de realitzar pràctiques que impliquen un contacte habitual amb menors ha d’aportar obligatòriament i en el moment que se’ls sol·licite, una certificació negativa del Registre central de delinqüents sexuals que expedeix el Ministeri de Justícia. Més informació sobre la realització de pràctiques amb persones menors d’edat.

Fer lliurament de la documentació necessària per a la realització de pràctiques amb menors.

INFORMACIÓ SOBRE PRÀCTIQUES AMB MENORS

INFORMACIÓ PRÀCTIQUES CASTELLÓ/ALACANT

SOL·LICITUD PRÀCTIQUES CASTELLÓ/ALACANT

DOCUMENT SOBRE PROTECCIÓ DE DADES

AFILIACIÓ I COTITZACIÓ DE L’ESTUDIANTAT EN PRÀCTIQUES NO REMUNERADES

L’obligació de la inclusió en la Seguretat Social és responsabilitat de l’empresa o entitat que els acull. Per al cas de les pràctiques no remunerades, el marc legal actual possibilita que siga la Universitat qui assumisca aquesta obligació. En aqueix sentit i per al curs 2023/2024, la Universitat de València es farà càrrec d’aquesta inclusió excepte que l’empresa o entitat que aculla a l’estudiantat en pràctiques no remunerades indique expressament que assumeix aquesta inclusió.

Més informació

NORMATIVA


NORMATIVA TFM


Normes sobre el treball de fi máster (TFM)

Reglament d’estudis oficials de postgrau a la Universitat de València​

PROTOCOL DE DIPÒSIT DEL TREBALL DE FI DE MÀSTER


Protocol de dipòsit del treball de fi de màster

ENLLAÇOS I DOCUMENTS


Seu electrònica (ENTREU)

Sol·licitud de Dipòsit del Treball Fi de Màster


 

Objectius:

El TFM consisteix en un treball monogràfic individual, mitjançant el qual cada estudiant ha de demostrar la seua capacitat per a confrontar amb destresa els aspectes següents:

  • Plantejar de manera fonamentada un problema o un projecte d’innovació i/o de investigació sobre l’ensenyament-aprenentatge o sobre el context educatiu de l’especialitat en la qual ha cursat el títol del màster.
  • Desenvolupar l’esmentat problema o projecte plantejant les hipòtesis de treball escaients, a fi de poder extraure conclusions empíriques o teòriques rellevants.
  • Aplicar el bagatge de coneixements i de destreses adquirides al llarg dels altres mòduls del màster.
  • Sintetitzar i presentar el treball realitzat en una memòria de TFM.

 

Extensió:

La memòria del TFM L’extensió del treball –sense tenir en compte la portada, l’índex, els agraïments, les referències bibliogràfiques i els possibles annexos documentals– podrà tenir entre 30 i 50 pàgines. A més, haurà de tindre com a mínim 10.000 paraules, grandària de full DIN-A4, escrites a 1.5 espais, cos de lletra 12, lletra Verdana o Calibri o equivalent, text justificat i aproximadament 3 cm de marges.

  • La memòria del TFM ha de tenir entre 30 i 50 pàgines (sense explicar la portada, l’índex i els annexos). Es aconsellable no superar les 90 pàgines en total.
  • Es lliurarà al Tibunal: Còpies impresses i també via mail en format .pdf.

Temàtica i estructura possible:

La memòria del TFM pot tenir una diversitat d’estructures i continguts, tot depenent de les preferències i tradicions de les diferents especialitats. Com a suggeriment es proposa el següent possible esquema:

0. Títol i índex.
1. Introducció.
2. Plantejament, problema, qüestió o hipòtesi i justificació del seu interés.

3. Objectius.
4. Revisió bibliográfica.
5. Marc teòric.
6. Marc metodològic.
7. Anàlisi i discusió.
8. Conclusions.
9. Bibliografia.
10. Annexos.



FASES POSSIBLES EN L’ELABORACIÓ DE TFM



FASE I. DISSENY I PLANIFICACIÓ DEL PROJECTE


1.1. Selecció del tema  o identificació del problema a resoldre a títol particular i/o consensuada amb el/la professor/-a tutor/-a. 

 


protocolo_proyecto_investigacion_i_c.pdf protocolo_proyecto_investigacion_i_c.pdf


1.2. Selecció del tipus de TFM que volem realitzar:

 

  • Un projecte d’innovació sobre el procés d’ensenyament-aprenentatge de l’especialitat en la qual ha cursat el títol del màster.
  • Un projecte d’investigació sobre el procés d’ensenyament-aprenentatge de l’especialitat en la qual ha cursat el títol del màster.
  • Un projecte d’innovació sobre el context educatiu de l’especialitat en la qual ha cursat el títol del màster.
  • Un projecte d’investigació sobre el context educatiu de l’especialitat en la qual ha cursat el títol del màster.
  • Un projecte d’innovació i/o d’investigació sobre l’ensenyament-aprenentatge o sobre el context educatiu de l’especialitat en la qual ha cursat el títol del màster.

1.3. Delimitació dels objectius i de les persones destinatàries del nostre TFM. Acò suposarà contextualitzar el TFM dins el marc CURRICULAR del sistema educatiu vigent i dins de la PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA de L’ASSIGNATURA, definint i seleccionat els contiguts didàctics i les competències que es preten activar 


CONTEXTUALITZACIÓ CURRICULAR


CURRICULUM SECUNDÀRIA:

  • CULTURA CLÀSSICA
  • LLATÍ 4 ESO

CURRICULUM BATXILLERAT:

  •  

CONTEXTUALITZACIÓ DINS LA PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA DE MATÈRIA O ASSIGNATURA


 


CALENDARI ESCOLAR 2024-2025


1.4. Delimitación de l’estructura del TFM atenent a la tipología escollida.



POSSIBLES  PROPOSTES ESTRUCTURA TFM

Propostes orientatives de Temes del Treball Fi de Màster que seran consensuades amb la dirrecció de TFM

a. Projecte d’investigació sobre el procés d’ensenyament-aprenentatge. Disseny de materials de la investigació

1. Introducció

2. Justificació

3. Marc teòric i marc legal

4. Contextualització (anàlisi de l’entorn educatiu i característiques de l’alumnat a qui va a dirigir-se. Concreció d’edat, etapa i curs de l’alumnat).

5. Objectius, continguts i competències

6. Descripció de la investigació.

7. Aplicació didàctica i Disseny d’activitats concretes

8. Estratègies i resultats d’ensenyament i aprenentatge.

9. Avaluació (criteris, instruments i tipus d’avaluació).

10. Mesures d’atenció a la diversitat.

11. Elements transversals (utilització de les TIC).

12. Recursos didàctics i organizatius.

13. Referències bibliogràfiques.

14. Annexos

15. Bibliografia

 

b. Projecte d’innovació sobre l’ensenyament-aprenentatge. Disseny de materials de caràcter innovador

Es dissenyaran materials d’elaboració pròpia corresponents a una programació didàctica anual d’entre els continguts del currículum de secundària d’una de les assignatures de l’especialitat, dins de l’àmbit de les TIC, i s’establiran els criteris d’avaluació dels mateixos.

…………………………………………………………………………………………….

MODEL 1

1. Introducció.

a) Justificación.

b) Contextualització.

2. Objectius.

a) Objectius generals de l’etapa i, si és el cas, cicle.

b) Objectius específics de l’àrea o matèria.

3. Competències bàsiques.

Relació entre les competències bàsiques i els objectius de l’àrea o matèria i els criteris d’avaluació.

4. Continguts. Estructura i classificació.

5. Unitats didàctiques.

a) Organització de les unitats didàctiques.                                          

 b) Distribució temporal de les unitats didàctiques.

6. Metodologia. Orientacions didàctiques.

a) Metodologia general i específica de l’àrea o matèria.

b) Activitats i estratègies d’ensenyança i aprenentatge.

7. Avaluació.

a) Criteris d’avaluació.
b) Instruments d’avaluació.
c) Tipus d’avaluació.
d) Criteris de qualificació.
e) Activitats de reforç i ampliació.
f) Avaluació del procés d’ensenyança i aprenentatge.

8. Mesures d’atenció a l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu o amb necessitat de compensació educativa.

9. Foment de la lectura.

10. Utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació.

11. Recursos didàctics i organitzatius.                                                                                      

12. Activitats complementàries

13. Annexos

14. Bibliografia

…………………………………………………………………………………………….

MODEL 2

1. Introducció

2. Justificació

3. Marc teòric i marc legal

4. Contextualització (anàlisi de l’entorn educatiu i característiques de l’alumnat a qui va a dirigir-se. Concreció d’edat, etapa i curs de l’alumnat).

5. Objectius, continguts i competències

6. Descripció del material innovador

7. Disseny d’activitats concretes

8. Estratègies i resultats d’ensenyament i aprenentatge.

9. Avaluació (criteris, instruments i tipus d’avaluació).

10. Mesures d’atenció a la diversitat.

11. Elements transversals (utilització de les TIC).

12. Recursos didàctics i organitzatius.

13. Referències bibliogràfiques.

14. Annexos

c.- Disseny d’una programació didàctica completa

La programació correspondrà a l’especialitat que l’alumne estiga cursant. El/la director/a de TFM i l’alumne/a concretaran una proposta didàctica anual en la qual es desenvoluparan com a mínim una unitat didàctica completa d’entre totes les que conformen aquesta programació. La programació ha d’incloure els apartats que indiquem a continuació, inspirats en la legislació vigent i el currículum aplicable en Ensenyament Secundari Obligatori i Batxillerat a la Comunitat Valenciana.

Aquest índex es pot adaptar justificadament, prèvia autorització del director de TFM, en el cas que l’alumne s’aculla a un altre nivell i etapa educatius del sistema educatiu, espanyol (formació professional o ensenyaments d’idiomes) o estranger. En qualsevol cas, la programació es regirà per la legislació educativa corresponent, que en principi serà la vigent en cada comunitat autónoma.

…………………………………………………………………………………………….

MODEL 3.

1. Introducció

1.1 Justificació i estat de la qüestió

1.2 Contextualització (Centre educatiu, característiques de l’alumnat,  marc legal i normativa educativa, marc curricular…).

2. Objectius

3. Competències clau

4. Continguts

5. Unitats didàctiques

5.1. Desenvolupament de les Unitats Didàctiques (quadre resum i sessions).
5.2. Temporalització de totes les Unitats didàctiques per avaluacions.

6. Metodologia. Orientacions didàctiques

6.1 Metodologia general i específica de la matèria. Recursos didàctics i organitzatius.

6.2 Activitats i estratègies d’ensenyament i aprenentatge. Activitats complementàries.

7. Avaluació

a) Criteris d’avaluació

b) Instruments d’avaluació
c) Tipus d’avaluació

d) Criteris de qualificació

i) Activitats de reforç i ampliació

f) Avaluació del procés d’ensenyament i aprenentatge

8. Mesures d’atenció a l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu o amb necessitat de compensació educativa.

9. Elements transversals (foment de la lectura; comunicació audiovisual: tecnologies de la informació i de comunicació; emprenedoria; educació cívica i constitucional, etc.)

10. Referències Bibliogràfiques.

11. Annexos

d.- Disseny d’una unitat didáctica concreta

Aquest disseny es correspondrà amb l’especialitat que l’alumne estiga cursant i s’ajustarà al curriculum concret d’una assignatura. Es focalitzarà en l’elaboració d’una proposta didattica innovadora on s’incloura entre altres aspectes l’as de les TICs. 

…………………………………………………………………………………………….

MODEL 4.

1. Introducció

a) Justificación del TFM                                                                                                  b) Contextualització del TFM

2. Plantejament, problema, qüestió o hipòtesi i justificació del seu interés.

3. Objectius del TFM

a) Disseny unitat didàctica  sobre el tema escollit

b) Contextualització curricular de la unitat didàctica

4. Marc teòric i metodològic  del TFM

a) Revisió bibliográfica sobre el tema escollit

b) Establiment del marc teòric sobre la qüestió

c) Selecció i gradació dels continguts segons el nivell educatiu i l’assignatura

 5. Disseny unitat didàctica

Possibles esquemes per presentar les unitats didàctiques

…………………………………………………………………………………………….

Model 5.1

a) Contextualització curricular de la unitat didàctica

a.1.  Objectius generals de l’etapa i, si és el cas, cicle.
a.2.  Objectius específics de l’àrea o matèria.

b) Continguts didàctics de la unitat didàctica

c) Criteris d’avaluació de la unitat didàctica

d) Competències curriculars de la unitat didàctica

Relació entre les competencias bàsiques, els objectius de l’àrea o materia, els continguts i els criteris d’avaluació.

 e) Metodologia i orientacions didàctiques.

e.1. Metodologia general i específica de l’àrea o matèria.
e.2. Activitats i estratègies d’ensenyança i aprenentatge.

f) Temporització  de la unitat didàctica 

        Distribución temporal de la unitat didàctica 

g) Avaluació i qualificació  de la unitat didàctica 

g.1.  Criteris d’avaluació.
g.2. Instruments d’avaluació.
g.3. Tipus d’avaluació.
g.4. Criteris de qualificació.
g.5. Activitats de reforç i ampliació.
g.6. Avaluació del procés d’ensenyança i aprenentatge.

h) Mesures d’atenció a l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu o amb necessitat de compensació educativa.

i) Foment de la lectura.

j) Ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.

k) Recursos didàctics i organitzatius.                                                                                      

l) Activitats complementàries

…………………………………………………………………………………………….

Model 5.2

1.INTRODUCCIÓ

2.OBJECTIUS I DESTINATARIS

3.CONTINGUTS: CONCEPTUALS, PROCEDIMENTALS I ACTITUDINALS. TRANSVERSALS I INTERDISCIPLINARS.

4. ARTICULACIÓ DEL PROCÉS D’APRENENTATGE: METODOLOGIA, ESTRATÈGIES

5.IMPLEMENTACIÓ DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES

6.TEMPORITZACIÓ DINS EL PROCÉS D’APRENENTATGE

7.MEDODOLOGIA I INSTRUMENTS AVALUATORIS I AUTOAVALUATORIS

8. PRODUCTE DIDÀCTIC

9. Annexos

10. Bibliografia

…………………………………………………………………………………………….

Model 5.3

1. INTRODUCCIÓ

2. OBJECTIUS I DESTINATARIS

3. CONTINGUTS (CONCEPTUALS, TRANSVERSALS I INTERDISCIPLINARS).

4. ARTICULACIÓ DEL PROCÉS D’APRENENTATGE: METODOLOGIA, ESTRATÈGIES PROCEDIMENTALS I ACTITUDINALS.

5. IMPLEMENTACIÓ DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES

6. TEMPORITZACIÓ DINS EL PROCÉS D’APRENENTATGE

7. MEDODOLOGIA I INSTRUMENTS AVALUATORIS I AUTOAVALUATORIS

8. Annexos

9. Bibliografia

…………………………………………………………………………………………….

MODEL 5.4:

1. Títol i justificació de la unitat.
2. Matèria o àmbit des d’on es treballa la unitat.
3. Durada i temporalització de la unitat al llarg del curs.
4. Competències pròpies de la matèria i contribució a les competències bàsiques.
5. Objectius d’aprenentatge.
6. Continguts.
7. Criteris d’avaluació.
8. Metodologia (estratègies i activitats d’aprenentatge i d’avaluació).
· Organització i tipologia de les activitats.
· Materials.
· Desenvolupament de les activitats d’ensenyament i d’aprenentatge i d’avaluació.
9. Reflexió sobre la pràctica a l’aula.

 

…………………………………………………………………………………………….

 

 10. Conclusions.

11. Bibliografia.

12. Annexos.

a) Materials elaborats per a la unitat didàctica 

b) Altres

 


FASE II: ELABORACIÓ DEL PROJECTE D’INVESTIGACIÓ /TFM



    • TÍTOL
    • INTRODUCCIÓ

(L’ESTAT DE LA QÜESTIÓ I DEFINICIÓ DEL MEU PROBLEMA ?)

    • OBJECTIUS
    • MARC TEÒRIC EPISTEMOLÒGIC: OPCIÓ EPISTEMOLÒGICA
    • MARC TEÒRIC METODOLÒGIC
    • ………………………………………………………..
    • ………………………………………………………..
    • ………………………………………………………..
    • ………………………………………………………..
    • ………………………………………………………..
    • ………………………………………………………..
    • ………………………………………………………..
    • ………………………………………………………..
    • ………………………………………………………..
    • ………………………………………………………..
    • DISSENY CONTEXTUALITZAT DE LA UNITAT DIDÀCTICA
    • CONCLUSSIONS
    • BIBLIOGRAFIA
    • ANNEXOS: Materials elaborats de la unitat didàctica. 

 

NOTES:

  • MARC TEÒRIC METODOLÒGIC: ……..Aprenentatge significatiu, aprenentatge col·laboratiu, metodologia inferencial (deducció -inducció), aprenentatge per tasques, aprenentatge per unitats didàctiques, aprenentatge per projectes…..TICS……………Extracció d’ informació classes teòriques.
  • MARC CURRICULAR: asignatura –> introducció – amb gràfics i cmaps., objectius, continguts, competències, criteris d’avaluació
  •  CONTEXTUALITZACIÓ CURRICULAR

CURRICULUM SECUNDÀRIA: CULTURA CLÀSSICA, LLATÍ 4 ESO.

CURRICULUM BATXILLERAT: LLATÍ 1,2, GREC 1,2, Descobrint les nostres arrels clàssiques

  • CONTEXTUALITZACIÓ DINS LA PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA DE MATÈRIA O ASSIGNATURA