Sessió: Metodologies- Flipped Classroom

 

 

 

 

 

Crea vídeos interactius amb Playposit

MOOCNOTE: una eina de gestió de vídeo ideal per a la classe inversa

VideoNot.es: crea notes sincronitzades amb vídeos educatius

EDpuzzle: eina en línia per elaborar vídeos interactius

Kahoot! Crea, participa, juga i comparteix

Wordle: eina per generar núvols d’etiquetes a partir de text

Genial.ly

 

Crea vídeos interactius amb Playposit

 

playposit

Playposit.com és un entorn d’aprenentatge en línia que permet crear i compartir videolliçons interactives. Els recursos audiovisuals es transformen en experiències d’aprenentatge actives, on els estudiants interactuen amb els continguts a través d’activitats que han de respondre al llarg de la visualització.

aprendamoshaciendo: PlayPosit: APrendizaje interactivo con videos

Playposit ofereix la possibilitat de compartir vídeos, en els quals s’afegeixen preguntes interactives, així com de proporcionar diferents itineraris de visualització; a més, també s’hi poden inserir altres mitjans. Els alumnes hi poden accedir tant des de dispositius mòbils com des de dispositius web. La plataforma conté un banc de vídeos educatius per crear continguts, que es poden compartir en qualsevol sistema de gestió de l’aprenentatge (learning management symtem), com és Moodle, atesa la seva alta compatibilitat. Així mateix, és una eina idònia per introduir la metodologia flipped classroon a les classes.

El video en la escuela: Playposit | Magisterio

Ens hi podem registrar molt senzillament i provar la versió gratuïta de l’eina donant una adreça de correu electrònic i emplenant algunes dades. Una vegada completat el registre, accedim a l’escriptori principal, que permet veure i completar el nostre perfil, dissenyar càpsules de vídeo i gestionar les classes i els estudiants.

Per afegir alumnes a les classes, els hem de demanar que també es registrin a la plataforma.

 

En primer lloc, cal crear les classes perquè els alumnes s’hi afegeixin proporcionant-los el serch code, que trobarem al nostre perfil i que haurem de compartir amb ells.

 

 

A cada classe li assignarem els vídeos triats des de Video Bulb.

playposit

Una vegada elegit el vídeo desitjat, la versió gratuïta ens ofereix tres possibilitats: afegir preguntes d’opcions múltiples, afegir preguntes de resposta oberta per redactar i, finalment, afegir comentaris per fer reflexionar els alumnes en un moment determinat del vídeo.

Podrem compartir molt fàcilment les nostres creacions amb els alumnes i col·legues docents.

URL: <https://www.playposit.com/>

Tutorials:

 

 

 

 

 

Autor: Campus Digital

 

 

MOOCNOTE: una eina de gestió de vídeo ideal per a la classe inversa

 

MoocNote és una eina que ajuda a implementar la metodologia de classe inversa (flipped classroom), molt útil per a tots aquells professionals que utilitzen el recurs del vídeo en les seves pràctiques d’ensenyament.

Aquesta eina és capaç de crear una biblioteca personal dels vídeos que ens interessen o dels que el professorat ha compartit amb nosaltres a través de YouTube, Dropbox o Google Drive. El més interessant és que ens permet incorporar notes, comentaris i preguntes als vídeos que anam mirant, els quals podem organitzar en col·leccions per poder-los consultar en qualsevol moment.

La importació és immediata; només s’ha de proporcionar l’adreça URL del vídeo i es pot començar a veure de seguida.

interface

Interfície de MoocNote

El servei MoocNote ofereix un «client» integral per veure el vídeo i fer anotacions mentre aquest vídeo es veu en marxa. Llavors, ens registram amb un compte nou o bé a través d’un compte ja existent de Facebook, o de Google+.

eines

Cada nota que inserim correspon a un punt d’inserció en el vídeo. Per aquesta raó, en veure les notes, i clicant-hi a sobre, podrem anar automàticament al punt d’inserció i veure el vídeo directament.

notes

Pantalla per introduir les anotacions

A més, com que totes les notes de tots els vídeos s’emmagatzemen a MoocNote, es poden consultar en qualsevol moment, ja que queden guardades per sempre.

notes1

Llista de les notes que hem inserit a la col·lecció de vídeos

Una altra opció interessant de MoocNote és la possibilitat de compartir una col·lecció de vídeos amb una persona o un grup. De la mateixa manera, la persona que rebi la invitació i l’accés al vídeo podrà inserir-hi notes, preguntes, o bé contestar-les i compartir-les amb el grup, inserir-ne, i convidar les persones amb les quals s’ha compartit el vídeo a respondre-les. També és molt destacable que MoocNote és completament lliure i sense publicitat.

compartir

Compartir una col·lecció

Propostes didàctiques

  • De forma col·laborativa, el grup classe podrà respondre a preguntes que el professor ha deixat plantejades.
  • Crear una col·lecció de vídeos del MOOC que realitzam per poder tenir disponibles les anotacions que anem deixant.
  • Compartir, amb un grup de companys, biblioteques de vídeos per a la consecució d’objectius d’aprenentatge.

Tutorial

http://www.moocnote.com/manual

Exemple

Share classe inversa

 
 
 
 
 

VideoNot.es: crea notes sincronitzades amb vídeos educatius

VideoNot.es

VideoNot.es és una eina gratuïta amb un gran potencial educatiu en la metodologia de classe inversa (flipped classroom), quan cursem un MOOC, i en l’aprenentatge personal propi, ja que el vídeo és un dels principals recursos d’ensenyament-aprenentatge.

Aquesta aplicació permet a l’usuari prendre notes durant la reproducció d’un vídeo en línia. El procediment és molt senzill. Tan sols haurem d’afegir l’URL del vídeo i aturar la reproducció per tal d’afegir-hi les notes i els comentaris, els quals, finalment, se sincronitzen de manera automàtica amb la reproducció del vídeo respectant-ne l’instant concret. Així, per exemple, si fem una nota al minut 5:20, bastarà anar sobre el text en l’editor i el vídeo es reproduirà automàticament a partir d’aquest minut.

Destaquem tres grans fortaleses de l’aplicació:

  1. La interfície és molt senzilla. Està dividida en dues àrees. La part esquerra permet reproduir el vídeo i la part dreta es presenta com un bloc de notes per afegir-hi els comentaris. Cada nota està indexada amb el temps del vídeo.

VideoNot.es

  1. Permet la integració amb GoogleDrive. Per tant, l’aplicació ens demana registrar-nos amb el compte de GoogleDrive. Tot el treball elaborat en notes es desarà en un arxiu publicat a Drive, al qual podrem aplicar les funcionalitats pròpies per a l’administració dels permisos a usuaris convidats, etc. D’altra banda, VideoNot.es també permet la sincronització amb les anotacions d’Evernote. En qualsevol cas, les videonotes es podran veure des de qualsevol lloc i en qualsevol moment.

VideoNot.es

3. Reconeix els vídeos de les principals plataformes educatives com ara:

VideoNot.es

Propostes didàctiques

  • Permet tenir un arxiu amb totes les anotacions associat a un vídeo i desat a GoogleDrive, per treballar col·laborativament amb els companys de projecte.
  • Es pot utilitzar per fer comentaris i valoracions de treballs dels alumnes publicats en format vídeo.
  • Es pot emprar per a l’aprenentatge d’idiomes fent traduccions i transcripcions durant la reproducció d’un vídeo.

Exemples

Recursos

  • VideoNot.es. Videotutorial sobre com fer anotacions i sincronitzar-les amb els vídeos

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=oNHV3cwMaJ0]

 

EDpuzzle: eina en línia per elaborar vídeos interactius

logo

És una eina en línia gratuïta que ens facilita la possibilitat de fer modificacions a vídeos de la xarxa o a vídeos propis, per tal de fer-los interactius i adequar-los a les nostres necessitats docents.

Les opcions que ens proporciona aquesta eina són les següents: retallar el vídeo, narrar el vídeo, fer-hi marques puntuals de veu, inserir-hi qüestionaris i afegir-hi anotacions.

whyImatge extreta de: <https://edpuzzle.com/>

A més, ens permet conèixer si els alumnes han visualitzat per complet el vídeo, i ens facilita la correcció i l’avaluació de les respostes que els alumnes han contestat.

Aquesta eina, com hem dit, és una eina en línia; per tant, no té inconvenients d’ús amb cap sistema operatiu, tan sols es necessita connexió a Internet. De moment només està disponible en anglès.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=xOtGNgExKX0]

URL: <http://www.edpuzzle.com/>

Propostes didàctiques

  • Fer narracions d’àudio de vídeos compartits a la xarxa.
  • Fer subtitulacions i anotacions  escrites a vídeos que volem compartir amb els nostres alumnes.
  • Crear avaluacions per conèixer el grau d’assoliment del que han visionat els alumnes.
  • Rebre i donar retroacció (feedback) als nostres alumnes de forma no presencial.
  • Fer partícips actius els nostres alumnes durant la visualització de vídeos.
  • En definitiva, fer vídeos a través de la metodologia de classe inversa (flipped classroom) amb possibilitat d’afegir preguntes i obtenir el registre de respostes.

Recursos

  • Videotutorial: EDPUZZLE. Enseña con vídeo y evalúa a tus alumnos.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ZcLZZ3LKdd0]

 

Exemple

 

 
 

 

Kahoot! Crea, participa, juga i comparteix

 

Kahoot! és una plataforma gratuïta per crear jocs educatius, els quals són dissenyats per ser emprats a l’aula o a qualsevol altre entorn educatiu. Es pot accedir als jocs d’aprenentatge o «Kahoots» des de qualsevol dispositiu mòbil, tauleta tàctil, ordinador d’escriptori o portàtil, només cal tenir un navegador web. No és necessari l’ús d’una aplicació, i en trobam tant per a Android com per a IOS.

kahoot
Kahoot! és utilitzat habitualment per a accions d’avaluació formativa, per fer un seguiment del progrés de cada estudiant davant els objectius d’aprenentatge. També s’empra per identificar el punts febles o forts dels alumnes, o els seus coneixements previs.  Així mateix, els professors fan servir l’eina per introduir nous temes o notícies d’actualitat, per comprovar els coneixements abans d’un examen, per recollir opinions o per fer enquestes, per facilitar el debat i per dinamitzar els alumnes.

L’eina està ideada per a un aprenentatge social, amb els alumnes a l’entorn d’una pantalla a l’aula (canó, smartscreen, pissarra interactiva, monitor d’ordinador), i en el qual els alumnes contesten a través dels seus propis dispositius (individualment o en grup). També es pot combinar l’ús dels Kahoots amb l’opció de compartir pantalla d’eines com ara Skype o Google Hangouts.

Kahoot!

En finalitzar, cada alumne pot conèixer la seva puntuació, i hi apareix un rànquing. El professor pot establir un sistema de premis per als millors. L’aplicació permet exportar els resultats a Excel o incloure’ls a Google Drive, perquè el professor pugui fer-los servir per al procés d’avaluació.

Kahoot rànquingPer començar a crear Kahoots! ens hem de registrar gratuïtament a getkahoot.com proporcionant una adreça de correu electrònic. Hem d’accedir al tauler de l’eina: podrem triar, d’entre els 4 tipus disponibles, el model que s’adapti a les nostres necessitats per crear els Kahoots. La interfície de l’eina és del tipus arrossegar i deixar a anar, i molt intuïtiva: els usuaris poden construir i personalitzar qüestionaris d’opció múltiple, i afegir-hi imatges i vídeos disponibles a la plataforma o continguts propis de l’usuari. Els creadors també tenen la possibilitat de triar entre els més d’11 milions de Kahoots públics creats per altres usuaris, i adaptar-los a les seves necessitats.

Kahoot!

Els alumnes han d’accedir a kahoot.it, i només han d’introduir un número PIN que els proporcionarà el professor per poder contestar des dels seus dispositius, ja sigui individualment o en grup.

Kahoot!

URL on els usuaris poden crear Kahoots: <https://getkahoot.com/>

URL on els usuaris poden participar en els Kahoots: <https://kahoot.it>

Propostes didàctiques

  • Crear una enquesta per recollir tot tipus d’opinions
  • Introduir nous temes o notícies d’actualitat
  • Comprovar coneixements prèviament a un examen, a fi d’ajudar els alumnes a repassar continguts i aclarir dubtes
  • Comprovar que els alumnes han dut a terme una tasca prèvia necessària per a la classe (per exemple, la lectura de qualque material)
  • Encoratjar els alumnes a exercitar la memòria i a respondre de manera ràpida a preguntes concises, per a la qual cosa han d’haver adquirit una base sòlida de coneixements

Recursos

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=N6W_XfRNQxw]

 

Autor: Campus Digital

 

Wordle: eina per generar núvols d’etiquetes a partir de text

 

 

 

wordle

Wordle és una eina en línia que genera «núvols d’etiquetes» a partir del text que es proporciona. Els núvols donen més importància a les paraules que apareixen amb més freqüència al text. Aquests núvols es poden ajustar amb fonts, dissenys i combinacions de colors diferents. Les imatges que es creen amb Wordle són pròpies, i les podem utilitzar com vulguem.

També genera núvols d’etiquetes a partir d’un URL, un blog, un canal de continguts de blog (blog feed), o de qualsevol pàgina web o  canal de continguts RSS.

URL: <http://www.wordle.net/>

Propostes didàctiques

Amb aquesta eina es pot fer una representació gràfica de qualsevol text. Aquí apuntem algunes idees:

  • Es pot treballar qualsevol tema d’interès i fer un Wordle per idea, per punt, per característica; de manera individual o  col·laborativament.

  • Si es treballa un llibre o un article es pot repartir per capítols o seccions, i els alumnes —individualment o per grups— s’han d’encarregar de reflectir a un Wordle els capítols o les seccions assignats.

  • Una vegada feta una prova, un examen o un treball de qualsevol disciplina es pot demanar als alumnes que representin amb un Wordle les dificultats trobades, els errors més freqüents o les respostes correctes.

  • Es pot fer qualsevol consulta o pregunta i demanar les respostes en format Wordle.

Si volem crear Wordles col·lectius haurem de cercar estratègies per treballar col·laborativament, com ara, per exemple, fer feina a un document compartit de Google Drive i, després, crear el gràfic a Wordle.

Exemples d’ús

 

Autor: Campus Digital


Categories Etiquetes, Recursos didàctics Etiquetes

 

Genial.ly, aprenent amb imatges


logo

Genial.ly és una eina en línia i gratuïta adreçada a l’educació, que tant poden utilitzar els professors com els alumnes, per tal d’elaborar materials didàctics els elements principals dels quals siguin la imatge i la interacció que l’usuari pot mantenir-hi.

Llavors, és una eina que potencia l’aprenentatge visual, el qual ens sedueix per la rapidesa amb què podem copsar la informació que ens ofereix. Aquesta eina possibilita, a partir d’una imatge, l’estructuració del contingut que volem destacar mitjançant la interactivitat i l’aparició de finestres emergents.

Els tipus de materials que Genial.ly ens permet elaborar són: presentacions animades, pòsters, línies cronològiques, mapes temàtics, infografies, etc.; s’hi poden utilitzar les plantilles predissenyades que ofereix o bé es pot iniciar el treball des de zero.

Quan editam un projecte, Genial.ly permet incloure-hi imatges, text, àudios, vídeos, fotografies de serveis accessibles a Internet (Spotify, SoundCloud, YouTube, Flickr, Instagram, etc.).

Els materials creats es podran compartir fàcilment mitjançant un URL o bé amb un codi d’inserció. També podrem descarregar el treball a una còpia local, però no s’hi inclouran  les finestres emergents ni els continguts en línia enllaçats.

En aquesta imatge podem veure les opcions per transferir el projecte fet que Genial.ly possibilita:

opcions

URL: <https://www.genial.ly/>

Propostes didàctiques

  • Material de suport per a les exposicions orals tant de docents com d’alumnes. Permet seguir un ordre, destacar idees principals, obtenir l’atenció dels destinataris, etc.

Tutorial ràpid. Passes destacades:

  1. Entram a l’eina a través de l’URL https://www.genial.ly/ i ens hi registram, tal com és freqüent a la majoria d’eines en línia i gratuïtes: introduïm un correu electrònic i una contrasenya, o bé hi accedim a través dels comptes de Google+ o Facebook.

2. Un cop a l’eina, hem d’elegir el tipus de treball que volem realitzar.

elegirproyecto

3. Qualsevol tipus de treball té una forma molt similar d’editar. El primer que fem és donar títol al projecte i, posteriorment, accedim a la interfície d’edició.

interfaz

4. El més destacat és que cada element que seleccionem ofereix la possibilitat d’animació.

animacions5. Finalment, podrem compartir el nostre treball a través de la xarxa amb un URL o amb un codi d’inserció.

 Exemples

Videotutorials

Taller pràctic Genially

Tutorial Genial.ly

Recursos

Presentaciones geniales con Genial.ly

Genially: interactividad de la buena