Crea vídeos interactius amb Playposit
MOOCNOTE: una eina de gestió de vídeo ideal per a la classe inversa
VideoNot.es: crea notes sincronitzades amb vídeos educatius
EDpuzzle: eina en línia per elaborar vídeos interactius
Kahoot! Crea, participa, juga i comparteix
Wordle: eina per generar núvols d’etiquetes a partir de text
Genial.ly
Crea vídeos interactius amb Playposit
Playposit.com és un entorn d’aprenentatge en línia que permet crear i compartir videolliçons interactives. Els recursos audiovisuals es transformen en experiències d’aprenentatge actives, on els estudiants interactuen amb els continguts a través d’activitats que han de respondre al llarg de la visualització.
Playposit ofereix la possibilitat de compartir vídeos, en els quals s’afegeixen preguntes interactives, així com de proporcionar diferents itineraris de visualització; a més, també s’hi poden inserir altres mitjans. Els alumnes hi poden accedir tant des de dispositius mòbils com des de dispositius web. La plataforma conté un banc de vídeos educatius per crear continguts, que es poden compartir en qualsevol sistema de gestió de l’aprenentatge (learning management symtem), com és Moodle, atesa la seva alta compatibilitat. Així mateix, és una eina idònia per introduir la metodologia flipped classroon a les classes.
Ens hi podem registrar molt senzillament i provar la versió gratuïta de l’eina donant una adreça de correu electrònic i emplenant algunes dades. Una vegada completat el registre, accedim a l’escriptori principal, que permet veure i completar el nostre perfil, dissenyar càpsules de vídeo i gestionar les classes i els estudiants.
Per afegir alumnes a les classes, els hem de demanar que també es registrin a la plataforma.
En primer lloc, cal crear les classes perquè els alumnes s’hi afegeixin proporcionant-los el serch code, que trobarem al nostre perfil i que haurem de compartir amb ells.
A cada classe li assignarem els vídeos triats des de Video Bulb.
Una vegada elegit el vídeo desitjat, la versió gratuïta ens ofereix tres possibilitats: afegir preguntes d’opcions múltiples, afegir preguntes de resposta oberta per redactar i, finalment, afegir comentaris per fer reflexionar els alumnes en un moment determinat del vídeo.
Podrem compartir molt fàcilment les nostres creacions amb els alumnes i col·legues docents.
URL: <https://www.playposit.com/>
Tutorials:
Autor: Campus Digital
MOOCNOTE: una eina de gestió de vídeo ideal per a la classe inversa
MoocNote és una eina que ajuda a implementar la metodologia de classe inversa (flipped classroom), molt útil per a tots aquells professionals que utilitzen el recurs del vídeo en les seves pràctiques d’ensenyament.
Aquesta eina és capaç de crear una biblioteca personal dels vídeos que ens interessen o dels que el professorat ha compartit amb nosaltres a través de YouTube, Dropbox o Google Drive. El més interessant és que ens permet incorporar notes, comentaris i preguntes als vídeos que anam mirant, els quals podem organitzar en col·leccions per poder-los consultar en qualsevol moment.
La importació és immediata; només s’ha de proporcionar l’adreça URL del vídeo i es pot començar a veure de seguida.
Interfície de MoocNote
El servei MoocNote ofereix un «client» integral per veure el vídeo i fer anotacions mentre aquest vídeo es veu en marxa. Llavors, ens registram amb un compte nou o bé a través d’un compte ja existent de Facebook, o de Google+.
Cada nota que inserim correspon a un punt d’inserció en el vídeo. Per aquesta raó, en veure les notes, i clicant-hi a sobre, podrem anar automàticament al punt d’inserció i veure el vídeo directament.
Pantalla per introduir les anotacions
A més, com que totes les notes de tots els vídeos s’emmagatzemen a MoocNote, es poden consultar en qualsevol moment, ja que queden guardades per sempre.
Llista de les notes que hem inserit a la col·lecció de vídeos
Una altra opció interessant de MoocNote és la possibilitat de compartir una col·lecció de vídeos amb una persona o un grup. De la mateixa manera, la persona que rebi la invitació i l’accés al vídeo podrà inserir-hi notes, preguntes, o bé contestar-les i compartir-les amb el grup, inserir-ne, i convidar les persones amb les quals s’ha compartit el vídeo a respondre-les. També és molt destacable que MoocNote és completament lliure i sense publicitat.
Compartir una col·lecció
Propostes didàctiques
- De forma col·laborativa, el grup classe podrà respondre a preguntes que el professor ha deixat plantejades.
- Crear una col·lecció de vídeos del MOOC que realitzam per poder tenir disponibles les anotacions que anem deixant.
- Compartir, amb un grup de companys, biblioteques de vídeos per a la consecució d’objectius d’aprenentatge.
Tutorial
http://www.moocnote.com/manual
Exemple
VideoNot.es: crea notes sincronitzades amb vídeos educatius
VideoNot.es és una eina gratuïta amb un gran potencial educatiu en la metodologia de classe inversa (flipped classroom), quan cursem un MOOC, i en l’aprenentatge personal propi, ja que el vídeo és un dels principals recursos d’ensenyament-aprenentatge.
Aquesta aplicació permet a l’usuari prendre notes durant la reproducció d’un vídeo en línia. El procediment és molt senzill. Tan sols haurem d’afegir l’URL del vídeo i aturar la reproducció per tal d’afegir-hi les notes i els comentaris, els quals, finalment, se sincronitzen de manera automàtica amb la reproducció del vídeo respectant-ne l’instant concret. Així, per exemple, si fem una nota al minut 5:20, bastarà anar sobre el text en l’editor i el vídeo es reproduirà automàticament a partir d’aquest minut.
Destaquem tres grans fortaleses de l’aplicació:
- La interfície és molt senzilla. Està dividida en dues àrees. La part esquerra permet reproduir el vídeo i la part dreta es presenta com un bloc de notes per afegir-hi els comentaris. Cada nota està indexada amb el temps del vídeo.
- Permet la integració amb GoogleDrive. Per tant, l’aplicació ens demana registrar-nos amb el compte de GoogleDrive. Tot el treball elaborat en notes es desarà en un arxiu publicat a Drive, al qual podrem aplicar les funcionalitats pròpies per a l’administració dels permisos a usuaris convidats, etc. D’altra banda, VideoNot.es també permet la sincronització amb les anotacions d’Evernote. En qualsevol cas, les videonotes es podran veure des de qualsevol lloc i en qualsevol moment.
3. Reconeix els vídeos de les principals plataformes educatives com ara:
Propostes didàctiques
- Permet tenir un arxiu amb totes les anotacions associat a un vídeo i desat a GoogleDrive, per treballar col·laborativament amb els companys de projecte.
- Es pot utilitzar per fer comentaris i valoracions de treballs dels alumnes publicats en format vídeo.
- Es pot emprar per a l’aprenentatge d’idiomes fent traduccions i transcripcions durant la reproducció d’un vídeo.
Exemples
Recursos
-
VideoNot.es. Videotutorial sobre com fer anotacions i sincronitzar-les amb els vídeos
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=oNHV3cwMaJ0]
EDpuzzle: eina en línia per elaborar vídeos interactius
És una eina en línia gratuïta que ens facilita la possibilitat de fer modificacions a vídeos de la xarxa o a vídeos propis, per tal de fer-los interactius i adequar-los a les nostres necessitats docents.
Les opcions que ens proporciona aquesta eina són les següents: retallar el vídeo, narrar el vídeo, fer-hi marques puntuals de veu, inserir-hi qüestionaris i afegir-hi anotacions.
Imatge extreta de: <https://edpuzzle.com/>
A més, ens permet conèixer si els alumnes han visualitzat per complet el vídeo, i ens facilita la correcció i l’avaluació de les respostes que els alumnes han contestat.
Aquesta eina, com hem dit, és una eina en línia; per tant, no té inconvenients d’ús amb cap sistema operatiu, tan sols es necessita connexió a Internet. De moment només està disponible en anglès.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=xOtGNgExKX0]
URL: <http://www.edpuzzle.com/>
Propostes didàctiques
- Fer narracions d’àudio de vídeos compartits a la xarxa.
- Fer subtitulacions i anotacions escrites a vídeos que volem compartir amb els nostres alumnes.
- Crear avaluacions per conèixer el grau d’assoliment del que han visionat els alumnes.
- Rebre i donar retroacció (feedback) als nostres alumnes de forma no presencial.
- Fer partícips actius els nostres alumnes durant la visualització de vídeos.
- En definitiva, fer vídeos a través de la metodologia de classe inversa (flipped classroom) amb possibilitat d’afegir preguntes i obtenir el registre de respostes.
Recursos
- Videotutorial: EDPUZZLE. Enseña con vídeo y evalúa a tus alumnos.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ZcLZZ3LKdd0]
- Videotutorial Com crear una lliçó educativa a partir d’un vídeo amb Edpuzzle?
- També podeu consultar el videotutorial següent titulat: EDpuzzle, vídeos con preguntas. «Más de una vez hemos encontrado un vídeo que merece la pena para la clase. Esta herramienta permite recortarlo si es necesario e integrar preguntas (test o abiertas)».
- Blog del PNTE sobre noticias, experiencias y recursos TIC: «Edpuzzle: para crear cuestionarios de un vídeo».
Exemple
Kahoot! Crea, participa, juga i comparteix
Kahoot! és una plataforma gratuïta per crear jocs educatius, els quals són dissenyats per ser emprats a l’aula o a qualsevol altre entorn educatiu. Es pot accedir als jocs d’aprenentatge o «Kahoots» des de qualsevol dispositiu mòbil, tauleta tàctil, ordinador d’escriptori o portàtil, només cal tenir un navegador web. No és necessari l’ús d’una aplicació, i en trobam tant per a Android com per a IOS.
Kahoot! és utilitzat habitualment per a accions d’avaluació formativa, per fer un seguiment del progrés de cada estudiant davant els objectius d’aprenentatge. També s’empra per identificar el punts febles o forts dels alumnes, o els seus coneixements previs. Així mateix, els professors fan servir l’eina per introduir nous temes o notícies d’actualitat, per comprovar els coneixements abans d’un examen, per recollir opinions o per fer enquestes, per facilitar el debat i per dinamitzar els alumnes.
L’eina està ideada per a un aprenentatge social, amb els alumnes a l’entorn d’una pantalla a l’aula (canó, smartscreen, pissarra interactiva, monitor d’ordinador), i en el qual els alumnes contesten a través dels seus propis dispositius (individualment o en grup). També es pot combinar l’ús dels Kahoots amb l’opció de compartir pantalla d’eines com ara Skype o Google Hangouts.
En finalitzar, cada alumne pot conèixer la seva puntuació, i hi apareix un rànquing. El professor pot establir un sistema de premis per als millors. L’aplicació permet exportar els resultats a Excel o incloure’ls a Google Drive, perquè el professor pugui fer-los servir per al procés d’avaluació.
Per començar a crear Kahoots! ens hem de registrar gratuïtament a getkahoot.com proporcionant una adreça de correu electrònic. Hem d’accedir al tauler de l’eina: podrem triar, d’entre els 4 tipus disponibles, el model que s’adapti a les nostres necessitats per crear els Kahoots. La interfície de l’eina és del tipus arrossegar i deixar a anar, i molt intuïtiva: els usuaris poden construir i personalitzar qüestionaris d’opció múltiple, i afegir-hi imatges i vídeos disponibles a la plataforma o continguts propis de l’usuari. Els creadors també tenen la possibilitat de triar entre els més d’11 milions de Kahoots públics creats per altres usuaris, i adaptar-los a les seves necessitats.
Els alumnes han d’accedir a kahoot.it, i només han d’introduir un número PIN que els proporcionarà el professor per poder contestar des dels seus dispositius, ja sigui individualment o en grup.
URL on els usuaris poden crear Kahoots: <https://getkahoot.com/>
URL on els usuaris poden participar en els Kahoots: <https://kahoot.it>
Propostes didàctiques
- Crear una enquesta per recollir tot tipus d’opinions
- Introduir nous temes o notícies d’actualitat
- Comprovar coneixements prèviament a un examen, a fi d’ajudar els alumnes a repassar continguts i aclarir dubtes
- Comprovar que els alumnes han dut a terme una tasca prèvia necessària per a la classe (per exemple, la lectura de qualque material)
- Encoratjar els alumnes a exercitar la memòria i a respondre de manera ràpida a preguntes concises, per a la qual cosa han d’haver adquirit una base sòlida de coneixements
Recursos
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=N6W_XfRNQxw]
Autor: Campus Digital