Sessió: Núvols d’etiquetes amb Wordle, Tagxedo i Wordart 

Wordle: eina per generar núvols d’etiquetes a partir de text

 

wordle

Wordle és una eina en línia que genera «núvols d’etiquetes» a partir del text que es proporciona. Els núvols donen més importància a les paraules que apareixen amb més freqüència al text. Aquests núvols es poden ajustar amb fonts, dissenys i combinacions de colors diferents. Les imatges que es creen amb Wordle són pròpies, i les podem utilitzar com vulguem.

També genera núvols d’etiquetes a partir d’un URL, un blog, un canal de continguts de blog (blog feed), o de qualsevol pàgina web o  canal de continguts RSS.

URL: <http://www.wordle.net/>

Propostes didàctiques

Amb aquesta eina es pot fer una representació gràfica de qualsevol text. Aquí apuntem algunes idees:

  • Es pot treballar qualsevol tema d’interès i fer un Wordle per idea, per punt, per característica; de manera individual o  col·laborativament.

  • Si es treballa un llibre o un article es pot repartir per capítols o seccions, i els alumnes —individualment o per grups— s’han d’encarregar de reflectir a un Wordle els capítols o les seccions assignats.

  • Una vegada feta una prova, un examen o un treball de qualsevol disciplina es pot demanar als alumnes que representin amb un Wordle les dificultats trobades, els errors més freqüents o les respostes correctes.

  • Es pot fer qualsevol consulta o pregunta i demanar les respostes en format Wordle.

Si volem crear Wordles col·lectius haurem de cercar estratègies per treballar col·laborativament, com ara, per exemple, fer feina a un document compartit de Google Drive i, després, crear el gràfic a Wordle.

Exemples d’ús

 

Autor: Campus Digital

 

Tagxedo. Generador de núvols d’etiquetes a la carta


tagTagxedo és una eina gratuïta i en línia que ens permet generar presentacions visuals de paraules. El fet diferenciador amb altres eines generadores de núvols d’etiquetes és que podem agrupar les paraules fent servir formes o imatges originals com ara fotografies, imatges o mapes.exemplesDe manera gratuïta i sense necessitat de registrar-s’hi, podem crear les composicions visuals des del botó Create o recórrer als resultats d’altres usuaris des de l’enllaç Gallery. La interfície està només en anglès, però el seu ús és relativament intuïtiu. Podem fer els núvols en un moment pujant un arxiu del nostre ordinador amb paraules prèviament seleccionades o un text, que tenim a un document; o directament, a partir d’una adreça web, un nom d’usuari d’un compte de Twitter o DEl.icio.us, una notícia d’actualitat, una cerca de Google o RSS.

Permet personalitzar les fonts, els temes, els colors, l’orientació i les formes amb moltes opcions de definició. També podrem desar les imatges resultants per imprimir-les o compartir-les a les nostres xarxes socials. Ofereix l’opció d’agrupar les paraules dels núvols  amb les formes que triem: cor, estrelles, animals, mapes. També podem pujar una imatge i emprar-la com a forma personalitzada (una fotografia, una silueta d’un animal). Amb la funció Skip podem obviar les paraules com ara articles, conjuncions, etc. que no ens interessin. Amb l’opció Web podem vincular cada paraula amb la seva definició; fent clic damunt de cada paraula accedirem a la definició disponible corresponent a la pàgina de Wikipedia.

URL: <http://www.tagxedo.com/>

Propostes didàctiques

  • Presentació original de continguts per part del professor agrupant-los en formes de mapes, imatges o fotografies adients a aquests.
  • Presentació del pla d’estudis o programa de l’assignatura destacant-ne els objectius, les competències o els continguts que s’hi treballaran.
  • Activitats amb les expectatives del curs o sessió formativa complementada amb una activitat final en la qual s’expressi el resultat d’allò que s’ha aconseguit, i comparació d’ambdues.
  • Devolució de tasques per part dels alumnes en forma d’imatges o pòsters.
  • Enquestes i recollida d’informació de manera visual.

Més informació

Videotutorial d’ús de l’eina

 

Exemple de núvol personalitzat amb enllaços actius


WordArt.com Logo

WordArt.com is an online word cloud generator that enables you to create amazing and unique word clouds with ease.

Professional quality results can be achieved in no time at all, even for users with no prior knowledge of graphic design.

Word clouds (also known as tag cloud, word collage or wordle) are visual representation of text that give greater rank to words that appear more frequently.

Word clouds are perfect for creating stunning personalized gifts. No sign up required!

Easy

We put a lot of efforts to make WordArt.com easy to use. No prior knowledge of graphic design is required!

Fun

It’s fun playing with word cloud art, experimenting with plenty of options and seeing the results after each visualization!

Customizable

You can customize every bit of word cloud art including: words, shapes, fonts, colors, layouts and more!

Buy products with word cloud art images or create your own


 

 

————————————————————————————————————–

Un generador de núvol de paraules en línia que permet crear resums i històries interessants per compartir.

Núvol de paraules


Lola Lebrón Castellà. Responsable de la biblioteca del CEIP Ciutat d’Oscua (Villanueva de la Concepció, Màlaga)

Twitter:  @Lolichika

 

WordArt.com és un creador de núvol de paraules en línia que permet crear resums i històries interessants per compartir.

Aquesta eina, coneguda anteriorment com a Tagul, s’anomena núvol de paraules o Wordart, que seria el seu nom comercial. És de fàcil maneig i permet als alumnes treballar de manera que ells mateixos puguin fer les seves pròpies composicions. El fet que els resultats s’obtinguin immediatament és molt motivador per a l’alumnat.

Funcionalitat per a la biblioteca escolar. Per què es pot utilitzar

Es pot fer servir de diverses maneres, un exemple d’activitat seria la següent: després de llegir un llibre, un text oral o escrit, un còmic o un document informatiu, podem fer servir aquesta eina per fer-ne el resum. Es tracta d’anar escollint paraules clau amb què podrien resumir aquest text. Però vegem com fer servir aquesta eina pas a pas.

Pas 1

Ens registrem a la pàgina de Wordart .

Pas 2

Comencem a crear. A la primera pestanya anem afegint les paraules que resumeixin el text. A l’exemple hem treballat amb el llibre Una (estupenda) història de dracs i princeses (més o menys) , de Jordi Sierra i Fabra.


Núvols de paraules 1

Pas 3

Següent pestanya, aquí es tria el tipus de lletra o de font com també en diuen.


Núvols de paraules 2

Pas 4

Aquesta pestanya ( shapes ) ens ofereix les siluetes que posteriorment prendrà el núvol de paraules. Hi ha nombroses formes i cal tenir en compte que les parts que veiem en blanc no s’emplenaran de paraules. En aquesta elecció l’alumnat s’atura força temps, ja que pot escollir la manera que prendrà definitivament el núvol. 

Núvols de paraules 3

Pas 5

En aquesta pestanya ( layout ) es tria la direccionalitat de la lletra.
 

Núvols de paraules 4

 

Pas 6

En aquesta part es tria el color de la lletra, el color del fons i el color de la lletra quan es passa el cursor per sobre de les paraules.
 

Núvols de paraules 5

IMPORTANT!
Cada vegada que fem un canvi al núvol de paraules hem de donar-lo a VISUALITZAR per poder veure’l.
 

Núvols de paraules 6

Pas 7

Finalment, les imprimim i les podem posar pels passadissos oa classe, a la biblioteca… Imaginació al poder!
 

Núvols de paraules 7

Amb aquesta eina un grup classe llegeix un llibre i elabora un núvol de paraules. Un cop realitzats els núvols, es poden enganxar a la biblioteca i altres grups poden inventar històries a partir de les paraules esmentades. Us animo a provar-ho, és una activitat molt creativa.

Aquesta eina sol agradar molt a l’alumnat i a nosaltres com a docents ens pot servir per avaluar el resum d’un text. El núvol de paraules dun grup pot ser el punt de partida daltres aventures creades per un altre grup. Què més es pot demanar?

Ho recomano perquè és fàcil de fer servir, ràpid i molt motivador per a l’alumnat.

 

Altres activitats que podem fer amb aquesta eina:
  • Presentació d´un mateix. Una manera diferent de presentar-se a un mateix és amb un núvol de paraules. Sempre que demano als meus alumnes que es presentin amb aquest suport, ho fan amb més entusiasme i miren bé quines són aquestes paraules clau que volen mostrar de si mateixos i també cuiden molt l’estètica del seu núvol. Amb el núvol podeu escriure una entrada al vostre bloc d’aula sobre ells i/o presentar-vos davant de la resta d’alumnat explicant el vostre núvol i contestant les preguntes dels vostres companys i companyes.
  • Endevinar qui és . Se’ls pot demanar que facin, de manera individual o en grups, núvols de paraules sobre un personatge que hagin estudiat o algun famós o famosa de l’àmbit hispànic que tothom conegui. Es col·loquen els núvols de paraules a la paret per l’aula amb un número diferent cadascun i han d’anar passejant i escrivint qui pot ser. Després hi pot haver un torn de preguntes i, finalment, es descobreix la identitat de cada persona. També es pot fer el mateix amb objectes o animals.
  • Camps lèxics.  Una bona feina per exercitar la llengua és ordenar el vocabulari per camps lèxics i presentar-los en forma de núvol. Això és una activitat que haurien de fer ells mateixos i enganxar-se el núvol al quadern o, fins i tot, a l’aula.
  • Per fer-los parlar . Els núvols de paraules poden ser un suport excel·lent amb què sentir-se més segurs per parlar. Per exemple, podem presentar un núvol de paraules del lèxic dels viatges i preguntar-los sobre què han fet durant les vacances, la seva última escapada, quin mitjà prefereixen per viatjar, etc.
  • Treballar ortografia. Imagineu-vos un núvol ple de paraules agudes, planes o esdrúixoles, paraules amb bo amb h, creades per l’alumnat.
  • Recordeu les categories gramaticals: núvols de substantius, verbs, adjectius que haurà de completar l’alumnat.
  • La paraula intrusa. Fem servir un núvol ple de substantius i posem com a intrusos dos o tres verbs, l’alumnat haurà de localitzar-los en el menor temps possible.
  • Núvols de vocabulari específic del tema que tractem: rius, el cos humà, accidents geogràfics, mesures…