Núvol de paraules
Lola Lebrón Castellà. Responsable de la biblioteca del CEIP Ciutat d’Oscua (Villanueva de la Concepció, Màlaga)
Twitter: @Lolichika
WordArt.com és un creador de núvol de paraules en línia que permet crear resums i històries interessants per compartir.
Aquesta eina, coneguda anteriorment com a Tagul, s’anomena núvol de paraules o Wordart, que seria el seu nom comercial. És de fàcil maneig i permet als alumnes treballar de manera que ells mateixos puguin fer les seves pròpies composicions. El fet que els resultats s’obtinguin immediatament és molt motivador per a l’alumnat.
Funcionalitat per a la biblioteca escolar. Per què es pot utilitzar
Es pot fer servir de diverses maneres, un exemple d’activitat seria la següent: després de llegir un llibre, un text oral o escrit, un còmic o un document informatiu, podem fer servir aquesta eina per fer-ne el resum. Es tracta d’anar escollint paraules clau amb què podrien resumir aquest text. Però vegem com fer servir aquesta eina pas a pas.
Pas 1
Ens registrem a la pàgina de Wordart .
Pas 2
Comencem a crear. A la primera pestanya anem afegint les paraules que resumeixin el text. A l’exemple hem treballat amb el llibre Una (estupenda) història de dracs i princeses (més o menys) , de Jordi Sierra i Fabra.

Pas 3
Següent pestanya, aquí es tria el tipus de lletra o de font com també en diuen.

Pas 4
Aquesta pestanya ( shapes ) ens ofereix les siluetes que posteriorment prendrà el núvol de paraules. Hi ha nombroses formes i cal tenir en compte que les parts que veiem en blanc no s’emplenaran de paraules. En aquesta elecció l’alumnat s’atura força temps, ja que pot escollir la manera que prendrà definitivament el núvol.

Pas 5
En aquesta pestanya ( layout ) es tria la direccionalitat de la lletra.

Pas 6
En aquesta part es tria el color de la lletra, el color del fons i el color de la lletra quan es passa el cursor per sobre de les paraules.

IMPORTANT!
Cada vegada que fem un canvi al núvol de paraules hem de donar-lo a VISUALITZAR per poder veure’l.

Pas 7
Finalment, les imprimim i les podem posar pels passadissos oa classe, a la biblioteca… Imaginació al poder!

Amb aquesta eina un grup classe llegeix un llibre i elabora un núvol de paraules. Un cop realitzats els núvols, es poden enganxar a la biblioteca i altres grups poden inventar històries a partir de les paraules esmentades. Us animo a provar-ho, és una activitat molt creativa.
Aquesta eina sol agradar molt a l’alumnat i a nosaltres com a docents ens pot servir per avaluar el resum d’un text. El núvol de paraules dun grup pot ser el punt de partida daltres aventures creades per un altre grup. Què més es pot demanar?
Ho recomano perquè és fàcil de fer servir, ràpid i molt motivador per a l’alumnat.
Altres activitats que podem fer amb aquesta eina:
- Presentació d´un mateix. Una manera diferent de presentar-se a un mateix és amb un núvol de paraules. Sempre que demano als meus alumnes que es presentin amb aquest suport, ho fan amb més entusiasme i miren bé quines són aquestes paraules clau que volen mostrar de si mateixos i també cuiden molt l’estètica del seu núvol. Amb el núvol podeu escriure una entrada al vostre bloc d’aula sobre ells i/o presentar-vos davant de la resta d’alumnat explicant el vostre núvol i contestant les preguntes dels vostres companys i companyes.
- Endevinar qui és . Se’ls pot demanar que facin, de manera individual o en grups, núvols de paraules sobre un personatge que hagin estudiat o algun famós o famosa de l’àmbit hispànic que tothom conegui. Es col·loquen els núvols de paraules a la paret per l’aula amb un número diferent cadascun i han d’anar passejant i escrivint qui pot ser. Després hi pot haver un torn de preguntes i, finalment, es descobreix la identitat de cada persona. També es pot fer el mateix amb objectes o animals.
- Camps lèxics. Una bona feina per exercitar la llengua és ordenar el vocabulari per camps lèxics i presentar-los en forma de núvol. Això és una activitat que haurien de fer ells mateixos i enganxar-se el núvol al quadern o, fins i tot, a l’aula.
- Per fer-los parlar . Els núvols de paraules poden ser un suport excel·lent amb què sentir-se més segurs per parlar. Per exemple, podem presentar un núvol de paraules del lèxic dels viatges i preguntar-los sobre què han fet durant les vacances, la seva última escapada, quin mitjà prefereixen per viatjar, etc.
- Treballar ortografia. Imagineu-vos un núvol ple de paraules agudes, planes o esdrúixoles, paraules amb bo amb h, creades per l’alumnat.
- Recordeu les categories gramaticals: núvols de substantius, verbs, adjectius que haurà de completar l’alumnat.
- La paraula intrusa. Fem servir un núvol ple de substantius i posem com a intrusos dos o tres verbs, l’alumnat haurà de localitzar-los en el menor temps possible.
- Núvols de vocabulari específic del tema que tractem: rius, el cos humà, accidents geogràfics, mesures…