Sessió: Netiqueta i drets d’autor

Netiqueta 

 

 

 

 

1 | INTRODUCCIÓ

Cada comunitat té les seues pròpies regles culturals, normatives i educatives; regles que influeixen en el comportament de les persones. Quan un individu alié a una comunitat pretén integrar-s’hi ha de conéixer prèviament aquestes normes de comportament. Internet, com a comunitat de persones (compta amb prop de 3.800 milions d’internautes, el 50% de la població mundial), també té aquest conjunt de normes socials, anomenada Netiqueta.

Aquestes normes comprenen totes les formes d’interacció en el ciberespai: correu electrònic, fòrums, blogs, llocs web, xats, xarxes socials i altres aplicacions i eines en internet.

L’etiqueta en la xarxa ha sigut impulsada pels internautes amb l’objectiu de facilitar la convivència en la web i, així, fer més amable i segur el món virtual.

Aquests codis de conducta no afecten la manera de ser dels internautes, sinó que simplement indiquen com és correcte comportar-se, la qual cosa permet que les relacions a través de la xarxa siguen millors i més humanes i combat problemes com el frau, l’spam o els rumors.

2 | QUÈ ÉS LA NETIQUETA?

Definició

 

Segons Jorge Flores, de Pantallas Amigas, “netiqueta” vol dir “normes d’etiqueta en la Xarxa” o, d’una altra manera, compendi d’indicacions per a guardar les bones formes en internet. Es tracta d’un conjunt de suggeriments que naix per conveni entre les persones que comparteixen un espai comú, una aplicació, un servei determinat en internet. No tenen validesa legal i són complementàries a les normes generals d’ús, les regles del servei, que puga tindre cada website o aplicació en línia. Si no es respecten, la persona responsable pot ser ignorada i fins i tot corregida per la resta de la comunitat.

La netiqueta sorgeix per a establir unes normes de bones maneres a tindre en compte en l’ús d’internet. Aquestes normes es poden comparar amb les regles d’etiqueta del món real. Si es fa una comparació amb els protocols que s’utilitzen en la vida real, la netiqueta definiria el protocol en establir “contacte” digital.

Història del terme “netiqueta”

 

Inicialment les xarxes estaven limitades a ús militar, investigacions científiques i universitats, però, amb el temps, es van dissenyar sistemes per a possibilitar la discussió de diferents temes. D’aquesta manera, persones de diferents llocs podien accedir a llocs de discussió i compartir diferents informacions.

Els problemes van aparéixer quan en aquests “llocs de trobada en xarxa” es van començar a donar desacords entre els participants que entrebancaven les converses, arribant fins i tot a rebre’s insults i comentaris ofensius. En un d’aquests fòrums va aparéixer per primera vegada la paraula “netiqueta”.

En els anys noranta, es van crear els primers blogs, anomenats llavors web-log. Això va significar el començament de la producció d’informació i la participació interactiva en internet. És en aquest moment quan comencen a publicar-se i difondre’s les regles de la netiqueta.

 

Actualment, la pàgina web NetworkEtiquette.net és considerada com el referent per a definir els estàndards de l’etiqueta de la xarxa i, a més, existeixen nombrosos llibres i articles en els quals se’n parla de les regles bàsiques.

Entre totes les publicacions, destaca el llibre de Virginia Shea, Netiquette, de 1994. La introducció ens dona una idea clara del propòsit de la publicació:

“Quan entres en una nova cultura, i el ciberespai n’és una, t’exposes a cometre alguns errors. Pots ofendre sense proposar-t’ho. O pots malinterpretar el que uns altres diuen i ofendre’t quan no era aquesta la intenció. Per a fer les coses encara més difícils, el ciberespai facilita molt oblidar que s’està interactuant amb persones reals, no amb caràcters ASCII [2] en una pantalla, sinó amb éssers humans.

El llibre Netiquette té un doble propòsit: d’una banda, minimitzar els errors dels principiants i, d’altra banda, oferir recursos als veterans, als usuaris del ciberespai, perquè puguen ajudar a aquests principiants. Les persones prefereixen fer amics a guanyar enemics. Conéixer unes regles bàsiques que poden evitar errors que ens impediran fer amics.”

La Regla d’Or (The Golden Rule). La necessitat de netiqueta i la seua relació amb les normes socials i el context

 

La Regla d’Or “tracta els altres com vols ser tractat” és el principi de la societat tal com la coneixem hui. Es basa en l’intercanvi, perquè la persona té una conducta que busca la reciprocitat.

Internet és comunicació, intercanvi de dades d’un ordinador a un altre, però també és l’eina d’intercanvi de dades i informació entre persones en un context concret, per la qual cosa no està exempt dels principis morals i ètics que regeixen la nostra societat. Igual que en la vida real s’estableixen una sèrie de normes socials necessàries perquè la convivència siga possible, la netiqueta s’instaura en internet.

No hem d’oblidar que les normes socials o principis bàsics que regulen la societat són generals i necessiten ser adaptades a les particularitats de cada context. En la xarxa hem de saber situar-nos en el context en el qual estiguem en cada moment. El nostre comportament serà diferent depenent del lloc on ens trobem. El que pot ser correcte en un context social o virtual determinat, en un altre pot ser inapropiat. Això obliga, com a bons internautes, a ser coneixedors d’aquestes regles de netiqueta i aplicar-les en funció de l’audiència i del mitjà.

El problema en internet és que no sabem en molts casos el context, no coneixem l’audiència ni tampoc l’estat en què es troba la persona que el rep. No és fàcil limitar l’audiència i la permanència en el temps dels missatges. Es pot publicar un tuit o missatge en el mur de Facebook pensant que només arribarà a la nostra llista de seguidors o amics, sense ser conscients de la difusió exponencial que podria tindre aquesta informació i, per tant, com d’incontrolable resulta establir els destinataris exactes (amics, pares, professors…) i el temps que el missatge romandrà en la xarxa, ja que podria tornar a la llum anys després.

No hem de perdre de vista la multiplicitat que genera la cadena d’amics en xarxes socials. En molts casos, l’emissor de la informació no és conscient de la repercussió que pot tindre la informació publicada. Pot semblar, en xarxes socials com Twitter o Facebook, que tenim una audiència limitada atés el nombre de seguidors, però això no és així del tot, perquè cadascun d’ells pot fer arribar aquell missatge als seus propis seguidors i així successivament, de manera que es multiplica exponencialment l’abast del nostre missatge.

Els joves (i no tan joves) es comporten d’aquesta manera, no són conscients que el públic es converteix en il·limitat, de manera que la informació (fotos, comentaris…) pot reenviar-se a través de les cadenes d’amics.

La necessitat que l’ésser humà té d’empatitzar amb els altres, juntament amb les creences, l’ètica i el criteri moral, porta a la societat a comportar-se de manera més o menys correcta amb les persones que l’envolten. Aquest fet, en la vida física, queda entés i interioritzat per cada persona des d’edats primerenques. Per contra, aquest criteri moral, aquesta ètica, i fins i tot les creences religioses de cadascú, se separen en el món digital; se’ls resta importància o, directament, es passen per alt. En internet, l’individu es desvincula d’aquesta moralitat perquè sent que en el món digital les conseqüències dels seus actes no són immediates ni reals, al contrari del que ocorre en el món físic.

3 | PRINCIPIS DE LA NETIQUETA

 

Els principis de la netiqueta estan descrits perquè els usuaris d’internet se senten còmodes relacionant-se entre ells. Hui dia, la ciutadania digital la componen les persones amb accés a internet, correu electrònic i comptes en xarxes socials. Això requereix el coneixement dels següents “principis generals” per a poder relacionar-se de manera apropiada (extrets del llibre de Virgínia Shea, Netiquette, anteriorment citat):

1. Conéixer on estàs al ciberespai

 

Quan s’entra en una web, fòrum o xat, la persona ha de situar-se. És imprescindible saber on es troba un, de què es parla i qui parla. Les normes de comportament varien d’un domini a un altre, en funció d’on es trobe la persona en l’entorn virtual; el mateix missatge podria ser acceptable en una àrea (entorn familiar i social) i inapropiat en una altra (entorn laboral).

En tots els casos és important tindre en compte els següents punts:

  • És convenient ser moderat a l’hora d’enviar missatges. D’aquesta manera, es pot demanar als altres que ens envien missatges per alguna raó concreta. Si s’envien i reben missatges de manera correcta, amb reserva, tolerància i generositat, totes les parts es beneficien d’una bona comunicació. D’aquesta manera s’evitarà perdre el temps (tant emissor com receptor) amb missatges no sol·licitats ni necessaris.
  • És important enviar els missatges en un horari apropiat, per la qual cosa es recomana programar el seu enviament. A més, s’entén que el temps de resposta dels missatges dependrà de la persona, del contingut i de la mena de missatge.

2. Cuidar la imatge

 

En la comunicació electrònica és molt possible que no es jutge pel físic, el to de veu o la roba que s’usa, principalment, perquè no hi ha contacte personal entre els interlocutors. Però sí que s’ha d’extremar la imatge que projectem en aquests missatges. No sols s’ha de revisar la gramàtica i l’ortografia, també el contingut del que es comunica a l’altra persona ha de ser atractiu i tindre sentit.

Alguns aspectes que s’han de tindre en compte per a cuidar la imatge de les nostres comunicacions en línia són les següents:

No s’ha de mentir. La comunicació en línia ha de basar-se en l’honestedat, evitar les declaracions enganyoses o confuses, independentment del motiu o l’objectiu que es perseguisca. La veritat ha d’estar per damunt de qualsevol intenció.

Cal ser agradable i educat.

Sent-me Marta!!

Amb el bollit que portes al cap, et vas recordar de guardar i enviar el treball de Llengua i de Literatura??

Au, cacau!

Bon dia, Marta:

T’escric per a saber si et vas recordar d’enviar el treball de Llengua i Literatura.

Espere la teua resposta

MAL BIEN

És necessari revisar l’ortografia i la gramàtica en els missatges. Textos amb errors ortogràfics i gramaticals són difícils d’entendre, causen molt mala impressió i són inapropiats en qualsevol context.

Ola Marcos!

Mone al park?

Joan a piyat la pilota.

Hola, Marcos!

Vens al parc?

Joan ha portat la pilota.

MAL BIEN

S’ha d’evitar escriure tot en majúscules. Escriure un text en majúscula equival a cridar i això es considera una grolleria, no sols en les telecomunicacions, sinó també en la vida.

Les normes gramaticals són les mateixes en la realitat i en les telecomunicacions.

3. Respectar la privacitat d’altres persones

 

Quant s’interactua amb els altres en internet, ja siga a través d’un fòrum de discussió, una classe en línia, un grup de Facebook o per missatgeria instantània, s’està exposat a informació privada i dades personals de tercers que han d’utilitzar-se amb precaució.

  • Dret a la protecció de la imatge en internet. Tot ciutadà té el dret a impedir que una imatge seua siga reproduïda o donada a conéixer públicament. Per tant, ningú pot publicar una fotografia nostra en xarxes socials sense el nostre consentiment, llevat de persones de rellevància pública, sempre que es tracte d’imatges preses en llocs o moments de la seua vida pública. En cas de publicació d’una imatge o dada íntima sense el nostre consentiment (com dades personals, adreça, telèfon…), se’n pot sol·licitar la retirada a la persona o grup de persones que l’han publicat. En cas que la imatge o dada privada no siga retirada, es recomana acudir al gestor de la xarxa social o lloc web o, en última instància, als tribunals i, en aquest cas, reclamar indemnització per “el mal moral” ocasionat.
  • Protecció del dret a l’honor en internet. El dret a l’honor en xarxes socials, fòrums i similars protegeix en els casos en els quals un és víctima d’injúries i calúmnies en aquests entorns virtuals. No pot considerar-se que tota expressió crítica atempte contra l’honor, però moltes vegades la línia divisòria entre la crítica, l’insult, la injúria o la calúmnia no és molt clara. La llibertat d’expressió no pot en cap cas entendre’s com a dret per a insultar.

4. Ser flexible amb les errades dels altres

 

No totes les persones que naveguen en la xarxa tenen la mateixa experiència ni coneixen les normes de netiqueta. En algun moment tots hem sigut principiants i hem de tindre empatia amb els nous internautes. Alguns exemples d’aquests errors són: preguntes inadequades, respostes molt extenses o paraules mal escrites. S’ha de ser flexible i empàtic abans de corregir a algú i, en el cas de fer-ho, que siga d’una manera educada i assertiva, amb propòsit constructiu.

5. Mantindre les discussions sense sentit sota control

 

Què és un trol en internet? Un trol en internet és una persona agitadora i instigadora que troba plaer creant una discòrdia general. El relatiu anonimat de la xarxa fa que les comunicacions en internet siguen el seu lloc triat per a “jugar”. Els usuaris no són considerats com a humans pel que no senten remordiments ni compassió per la persona o el grup víctima dels seus insults. El seu major objectiu és infligir el major sofriment en els altres. No és possible raonar amb ells per a fer-los canviar de parer. Els trols no segueixen l’etiqueta de la xarxa.

Els trols anhelen atenció, i no els preocupa si aquesta és positiva o negativa. Veuen internet com un espill en el qual poden mirar-se en un èxtasi narcisista.

Professor Timothy Campbell

Un trol que vol atacar un fòrum o grup, en general, envia nombrosos missatges. Pot ser que aquests no continguen res negatiu, però són tan nombrosos que no deixen que els altres es comuniquen. També utilitzen la suplantació d’identitat, fent-se passar per una altra persona per a manifestar les seues queixes.

Què és flamejar o flaming en internet? “Flamejar (flaming)” significa atacar a algú en internet mitjançant insults, malnoms ofensius, publicació de missatges deliberadament hostils i insultants sense cap propòsit constructiu. En resum, es refereix a mostrar una total intolerància cap a l’altre. Aquests missatges es denominen flame i la persona que els envia es coneix com flamer. És freqüent que es publiquen com a resposta a un esquer, un missatge provocatiu, pensat per a generar respostes insultants.

La diferència amb el troll és que el flamer es dirigeix a una persona específica i a conseqüència d’una discussió sobre un tema concret.

Les principals causes d’aquest comportament són, d’una banda, la incorrecta interpretació dels missatges escrits, per culpa de no poder escoltar la veu o veure els gestos de l’altra persona; d’altra banda, l’anonimat fa que s’utilitzen expressions i paraules “enceses” que cara a cara difícilment s’utilitzarien. Com a tercera causa i, en el context dels xats de videojocs, s’estableix l’estrés que la partida produeix en la persona; s’està jugant per a guanyar.

Hi ha usuaris als quals el flaming i els trols no els afecten i assumeixen que aquest fenomen és un dels riscos d’internet. Per contra, hi ha persones que es desanimen i abandonen grups, fòrums o xarxes socials per aquestes causes. Els adolescents pertanyen majoritàriament a aquest últim grup senzillament pel seu moment de desenvolupament fins a la maduresa, moment en el qual tot adquireix una importància vital, en el qual necessiten reivindicar-se, tindre amics i ser aprovats pels altres joves del seu entorn.

En definitiva, els flamers i els trols són una amenaça per a la comunicació en internet, sobretot entre adolescents.

Finalment, convé ressaltar que la netiqueta és un codi social per a les comunicacions en xarxa que no invalida la llibertat d’expressió. Aquest dret és universal, però cal saber exercir-lo amb respecte.

6. Respectar el temps i el treball dels altres

 

La major part de les persones porten una vida ocupada i valoren en què ocupen el seu temps, inclòs el que passen a la xarxa, el temps per a llegir i per a respondre a través de les diferents mitjans (missatgeria instantània, correu electrònic, xarxes socials). Aquest punt s’ha de tindre en compte a l’hora de compartir informació amb uns altres; s’ha de procurar sempre que siga del seu interés.

D’altra banda, s’ha de valorar el temps i treball invertit a publicar continguts. A continuació s’expliquen aspectes a tindre en compte quan utilitzem publicacions d’uns altres.

  • Quan es comparteixen imatges o vídeos que no són propis, és indispensable referenciar-ne l’autoria.
  • Les cites textuals (text de menys de quaranta paraules) han d’anar sempre entre cometes. Una vegada finalitzat el text, cal escriure el nom de l’autor i el context.
  • Quan s’utilitzen continguts extrets d’un llibre, cal fer referència a l’autor, any de publicació, títol del llibre, lloc de publicació i editorial.
  • Si s’utilitza un article d’una revista cal fer referència a l’autor, any de publicació, títol de l’article, nom de la revista i pàgina o pàgines on es troba aquest article.
  • Si l’article procedeix de la web llavors, a més, hem d’afegir l’adreça de la pàgina o revista digital.

4 | BIBLIOGRAFIA

 

ANNEX

Taula versions

 

 

Versió Data Autoria Modificació
0.1 2019 Juan García Cortés Creació de continguts
0.2 28/06/2022 Subdirecció General de Formació del Professorat, GVA Actualització, nou format i revisió lingüística
1 18/04/2023 Subdirecció General de Formació del Professorat, GVA Selecció de continguts per al Taller de capacitació ADI

Llicenciat sota la Llicència Creative Commons Reconeixement NoComercial CompartirIgual 4.0

 

 

Drets d’autor

1 | INTRODUCCIÓ

Aquest mòdul s’enfoca en la propietat intel·lectual de les obres culturals, els drets reconeguts als autors pel fet de crear-les, maneres de prohibir o no l’ús de les obres (llicències) i les maneres per a compartir recursos respectant els drets referits a la propietat intel·lectual, amb especial atenció a aquells que ofereixen més llibertats als usuaris.

1.1 | DES DE QUAN EXISTEIX LA PROPIETAT INTEL·LECTUAL?

En l’Antiguitat, el coneixement i la cultura es transmetien fonamentalment de manera oral i la creació d’una obra cultural era col·lectiva, en el sentit que els narradors anaven adoptant i adaptant el relat a la seua manera, sense que ningú els demanara cap reconeixement. A partir de l’aparició de l’escriptura, la cultura comença a concentrar-se en els monestirs, encara que, legalment, no tenia propietari.

Cap a la meitat del segle XV, quan l’alemany Johannes Guttemberg posa en marxa la impremta, la cultura escrita comença a circular. És llavors quan comença a desenvolupar-se un cert sentit de “propietat literària”.

Amb la impremta naixen els editors, que pagaven als autors de l’època una quantitat per a poder fer còpies en paper de la seua obra. Aquestes còpies tenien un cost d’impressió relativament elevat i els editors, per a recuperar el cost i també els diners, comencen a cobrar per les còpies de les obres literàries. Aquest nou mercat va fer que els editors es feren cada vegada més poderosos, fins al punt que van arribar a perjudicar els mateixos autors.
Alguns editors, com els escocesos, editaven obres d’autors anglesos sense demanar permís ni a l’autor ni a l’editor original que havia publicat la seua obra. Per això, en 1710 s’aprova a Gran Bretanya l’Estatut de la Reina Anne, la primera norma legal que va reconéixer el que es coneix en el dret anglosaxó com a copyright. L’estatut d’Anna protegia els autors i els editors anglesos, però també defensava els interessos públics, ja que l’obra passava al domini públic al cap de 14 anys, prorrogables a 28 si l’autor continuava viu.

 

Portada de l'estatut de la reina Anne, per a regular la propietat, datada en 1710
Imatge 1: Portada de l’estatut de la reina Anne

 

 

La legislació sobre els drets d’autor i el copyright va anar estenent-se per tots els països i evolucionant fins a l’actualitat, i va passar de protegir només obres escrites en algunes regions a protegir qualsevol creació original expressada per qualsevol mitjà o suport tangible o intangible. 

El desenvolupament tecnològic ha anat possibilitant maneres de copiar i difondre la cultura de manera cada vegada més ràpida i efectiva. Actualment, amb l’aparició  d’internet i les noves tecnologies, el cost de fer còpies d’una obra s’acosta  a zero i, per tant, resulta difícil impedir que qualsevol usuari puga fer-se una còpia privada i, fins i tot, resulta complicat impedir que es puguen compartir còpies malgrat que la legislació continua protegint de manera fèrria autors, prestadors i intermediaris. 

1.2 | QUÈ S’ENTÉN PER PROPIETAT INTEL·LECTUAL?

Convé aclarir algunes diferències entre conceptes com a “propietat intel·lectual”, “drets d’autor ” o “copyright”. La propietat intel·lectual es refereix a un concepte ampli de propietat (de béns intangibles) que inclouria les patents, els drets d’autor i les marques. Els drets d’autor  són una forma de protecció per als autors d’obres originals, que inclouen obres literàries, dramàtiques, musicals, plàstiques i intel·lectuals. La idea de “dret d’autor” és un concepte dels sistemes de dret europeu, en els quals es distingeix entre dos tipus de drets: els morals i els patrimonials (explicats més endavant). La idea de copyright (símbol ©) és un concepte del dret anglosaxó que només compra la part patrimonial dels drets d’autor. 

Actualment, la legislació sobre drets d’autor varia d’un país a un altre, encara que existeix una regulació de diversos aspectes en tractats internacionals, un dels quals és la Convenció de Berna per a la  Protecció de les Obres Literàries i Artístiques, signada en 1886. 

La legislació espanyola sobre propietat intel·lectual només està referida al concepte “drets d’autor”,  ja que la protecció de patents i marques està legislada per la  propietat industrial. Per tant, en aquest document utilitzarem el terme propietat intel·lectual per a referir-nos únicament a la part dels drets d’autor

En l’Estat espanyol, la propietat intel·lectual està regulada pel Reial decret legislatiu  1/1996, de 12 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de propietat intel·lectual, que regularitza, aclareix i harmonitza les disposicions legals vigents sobre la matèria. Per a referir-nos a aquest text, utilitzarem, d’ara endavant, l’expressió “Llei de propietat intel·lectual” o bé LPI. 

1.3 | EN QUÈ ES DIFERENCIA LA PROPIETAT INTEL·LECTUAL D’ALTRES TIPUS DE PROPIETATS?

La diferència està en el fet que la propietat intel·lectual naix amb data de caducitat. La propietat d’un vehicle o un immoble no prescriu, es transmet per compravenda o s’hereta al llarg del temps. La propietat intel·lectual, en canvi, acaba uns anys després de la creació de l’obra, que passa al domini públic.

Això és així perquè la societat entén que, per damunt del dret al lucre, està, amb uns certs límits, el dret d’accés a la cultura i el coneixement.

1.4 | PER QUINS MOTIUS EXISTEIX LA PROPIETAT INTEL·LECTUAL?

Segons directius de les indústries d’entreteniment, la propietat intel·lectual s’ha de protegir per dues raons bàsiques: la primera és el just reconeixement a l’autor de l’obra; la segona, perquè és la millor manera d’incentivar la creació. Però també hi ha qui diu que qualsevol creació no és només de qui l’escriu o la plasma en un suport, sinó que s’enriqueix a partir de qualsevol creació anterior; per tant, sense “copiar”, no es podria “crear”.

Les primeres lleis sobre copyright permetien als editors imprimir en exclusivitat per un període relativament curt: 14 anys, més altres 14 si l’autor continuava viu; després d’aquest  temps, l’obra  passava al domini públic. Els reguladors han anat augmentant la xifra d’anys fins als 70 anys després de la mort de l’autor que marca la Convenció de Berna. 

Gráfico de barras con la evolución en el tiempo de la duración de los derechos de autor
Imatge 2: Evolució de la protecció dels drets d’autor

1.5 | PER QUÈ ÉS IMPORTANT PARLAR DE DRETS D’AUTOR EN UN ENTORN DOCENT I RELACIONAT AMB LES TIC?

En el marc de la competència digital docent, la publicació de recursos propis en internet i la utilització d’altres  recursos extrets de la  xarxa és un fet cada vegada  més comú. Així i tot, encara existeixen creences errònies sobre què es pot utilitzar, per a què i com utilitzar-ho. Això implica que fer pedagogia sobre aquest tema siga una necessitat. 

La gran quantitat de continguts publicats en internet fa pensar en la típica frase de “en internet està tot” i, a més, una part dels seus usuaris pot considerar que el fet que els continguts trobats en la xarxa siguen accessibles significa que es poden copiar i utilitzar per a qualsevol finalitat. No és així. Tot el que es pot trobar és considerat una obra i, per tant, està subjecta a les lleis sobre drets d’autor, les quals protegeixen qualsevol obra només pel fet de ser creada

Quines conseqüències pot tindre fer un ús no adequat del qual  es “troba” en internet? Ací es mostren alguns exemples: 

Qui ens diu que els pròxims a ser perseguits per les entitats de gestió dels drets d’autor no siguen els docents de primària, secundària, conservatoris, escoles oficials d’idiomes, formació de persones adultes, etcètera? Per això, és important conéixer la legislació i saber respectar-la

Ens trobem en un període en el qual les formes de creació i distribució de continguts estan canviant molt ràpidament. Fenòmens com el moviment de la cultura lliure, la creació de llicències Creative Commons, el Copyleft, etc. són presents cada vegada en major mesura. Invents com la ràdio o la televisió sempre han estat acompanyats de la idea que amb ells s’acabaria la cultura perquè els creadors deixarien de produir (veure la vinyeta de Dylan Horrocks). També hi ha qui diu que l’aparició d’internet tacarà l’anomenat “parèntesi de Gutenberg” i que els 500 anys que tenim de text imprés no serien més que un parèntesi en la manera de transmetre el coneixement

En el següent punt s’aborda sobretot allò relacionat amb la legislació actual sobre propietat intel·lectual. També cal dir que les lleis sobre propietat intel·lectual estan en revisió a la Unió Europea i hi ha moviments de diferents àmbits per a fer-les més restrictives o més permissives, depenent dels interessos de cadascú. Si després de llegir el punt 2 voleu fer alguna cosa per a intentar canviar la llei, vos proposem visitar el lloc http://copywrongs.eu/es/ amb iniciatives per a salvaguardar la reforma del copyright a la Unió Europea . 

2 | PROPIETAT INTEL·LECTUAL

 

Propietat intel·lectual 

2.1 | QUÈ ENTENEM ACTUALMENT PER PROPIETAT INTEL·LECTUAL?

 

Segons la Viquipèdia, la propietat intel·lectual és el dret inherent que es té sobre les obres fruit de l’enginy i la intel·ligència, ja siguen literàries, artístiques o científiques. 

En tractar-se d’un dret (o conjunt de drets) cal observar la definició legal. El concepte “propietat intel·lectual” està definit en les diferents lleis que hi ha en cada país on es recullen els drets d’autor. 

La propietat intel·lectual pot englobar diferents aspectes segons el país on s’hi parle. Per exemple, els països anglosaxons engloben, a més dels drets d’autor, les patents i les marques, la qual cosa ací es coneix com a “propiedad industrial”.

Segons la legislació espanyola, la propietat intel·lectual es defineix com “el conjunt de drets que corresponen als autors i a altres titulars (artistes, productors, organismes de radiodifusió…) respecte de  les obres i prestacions fruit de la seua creació”.

2.2 | QUI SÓN ELS AUTORS?

Es considera autor a la persona natural que cree alguna obra literària, artística o científica. 

És important remarcar el fet que l’autor sempre ha de ser una persona. Per exemple, no es pot considerar autor a un programa informàtic que ha fet una traducció d’una obra; en canvi, si la traducció l’ha realitzada un humà, ell serà considerat l’autor de la traducció

“Es presumirà autor, excepte prova en contra, a qui aparega com a tal en l’obra, mitjançant el seu nom, signatura o signe que l’identifique”. 

“La condició d’autor té un caràcter irrenunciable; no pot transmetre’s inter vivos ni mortis causa, no s’extingeix amb el transcurs del temps, així com tampoc entra en el domini públic ni és susceptible de prescripció”. 

“La propietat intel·lectual d’una obra literària, artística o científica correspon a l’autor pel  mer fet de ser una creació”. És a dir , perquè l’autor  tinga drets no fa falta que faça res especialment excepte crear una obra. Això vol dir que qualsevol obra publicada en qualsevol lloc té tots els drets reservats encara que no s’especifique. 

Ara bé, hi ha altres subjectes (els que es denominen prestadors) que també poden ser titulars d’uns certs drets com, per exemple, els artistes, intèrprets o executants; els productors de fonogrames; els productors d’enregistraments audiovisuals, etc.; en definitiva, persones vinculades a la cadena de difusió d’una obra i a la qual la llei també li reconeix drets d’explotació. 

2.3 | QUÈ S’ENTÉN PER “OBRA”?

Una obra és “totes les creacions originals literàries, artístiques o científiques expressades per qualsevol mitjà o suport, tangible o intangible, actualment conegut o que s’invente en el futur”.

La llei protegeix obres, no protegeix idees, és a dir, el que  s’entén com a obra és l’expressió  de les  idees. Cal remarcar el qualificatiu d’original, ja que, en cas de no ser-ho, l’obra, bé no estaria protegida per a tractar-se com a cultura o coneixement lliure, bé seria producte d’una  infracció en la llei (el que es denomina “plagi”). 

Per a entendre-ho amb un exemple, ens situem en una classe magistral d’un docent universitari. El docent expressa unes idees al seu alumnat. La classe, tal com ha sigut expressada, seria una obra. No es podria publicar una transcripció literal de la classe sense demanar permís, perquè estaria protegida per la  llei. Ara bé, si els alumnes prenen anotacions de les  iees expressades en aquesta classe, ja podrien publicar-les, perquè les anotacions serien una obra diferent: l’obra de l’alumne. El que no es podria fer és dir  que les anotacions són de l’estudiant. Caldria especificar que estan basats en les idees o en la classe del professor. 

I què són les prestacions de l’obra? Doncs són, per exemple, una interpretació d’una  cançó, un enregistrament en vídeo d’una obra de teatre, etc. Tot això també està protegit. 

En el cas de l’exemple  anterior seria un enregistrament en vídeo de la classe o un llibre en paper d’una  transcripció literal de la  classe. 

En aquest cas, ja estarien intervenint altres prestadors (el productor del vídeo o l’editor del llibre), els quals, al costat del professor, també tindrien drets sobre aquestes obres. 

Existeixen algunes creacions que no estan subjectes als drets d’autor, sinó que es consideren del domini públic. Depenent de la legislació de cada país, aquestes obres exemptes de drets poden ser més àmplies (en quantitat) o menys. Per exemple , la legislació espanyola inclou en el domini públic des de la seua creació només a els textos legals, és a dir , lleis, sentències, etc… En canvi,  altres lleis, com les dels  EUA, diuen que tot el que genera el govern federal passa al domini públic. Així, webs com la de la NASA, tenen totes les seues pàgines i imatges en el domini públic, com per exemple  la de la il·lustració 6.

Vista nocturna de Valencia desde el espacioImatge 6: Vista nocturna de València des de l’espai, generat per la NASAVista nocturna de València des de l’espai

 

3 | TIPUS DE DRETS

La propietat intel·lectual està integrada per drets de caràcter personal i patrimonial que atribueixen a l’autor la plena disposició i el dret exclusiu a l’explotació de l’obra, sense més limitacions que les establides en la llei. 

El conjunt de drets referits abans com a propietat intel·lectual poden classificar-se en dos tipus: els drets morals i els drets patrimonials. 

3.1 | DRETS MORALS O PERSONALS

Davant dels sistemes de tall anglosaxó, la legislació espanyola és clarament defensora dels drets morals, reconeguts per a les persones que són autors, artistes, intèrprets o executants. 

Aquests drets són irrenunciables i inalienables, acompanyen l’autor o l’artista, intèrpret o executant durant tota la seua vida i els seus hereus o drethavents a la mort d’aquells. L’autor no pot decidir, per exemple, que, a partir de tal dia les seues obres passen a ser d’un altre. Ni ningú es pot atribuir per a si mateix una obra d’un altre autor (encara que tinga permís). 

En la legislació espanyola hi ha establits 7 drets morals, en els quals es destaca, entre altres coses, que l’autor té dret a: 


Els dos últims drets no caduquen mai, és a dir, sempre s’ha de reconéixer la condició d’autor i respectar la integritat de la seua obra. A la mort de l’autor, els hereus o, si no hi ha, l’Estat, seran els qui han de fer valdre aquest dret. 

Cervantes sempre serà l’autor del Quixot 

Per a més informació sobre els drets morals, es pot consultar la secció 1a del capítol III del text refós de la Llei de Propietat Intelectual.

3.2 | DRETS DE CARÀCTER PATRIMONIAL

Són aquells pels quals l’autor pot decidir quin ús es fa de la seua obra, normalment relacionats amb l’ús comercial o amb l’explotació econòmica de l’obra.

Cal  distingir entre: 

  • Drets relacionats amb l’explotació de l’obra o prestació protegida. Aquests drets es poden cedir a tercers, és el que es coneix com a copyright. Aquesta cessió pot ser en exclusiva o no. Normalment, quan un editor compra els drets a un autor, ho sol fer en exclusiva per un període determinat de temps que s’estipula en un contracte
  • Drets compensatoris, com el dret per còpia privada, que compensa els drets de propietat intel·lectual deixats de percebre per raó de les reproduccions de les obres o prestacions protegides per a ús exclusivament privat del copista.

3.3 | REPRODUCCIÓ

S’entén per reproducció la fixació directa o indirecta, provisional o permanent, per qualsevol mitjà i en qualsevol forma, de tota l’obra  o de part d’ella, que permeta la seua comunicació o l’obtenció  de còpies. 

És a dir, l’autor  té dret a decidir si la seua obra es pot copiar o no, excepte els casos previstos a les excepcions.

3.4 | DISTRIBUCIÓ

S’entén  per distribució la posada a la disposició del públic de l’original o de les còpies de l’obra, en un suport tangible, mitjançant la seua venda, lloguer, préstec o de qualsevol altra forma. 

Per exemple, repartir fotocòpies d’unes  anotacions a l’alumnat seria un acte de distribució. 

3.5 | COMUNICACIÓ PÚBLICA

Aquest acte és molt utilitzat actualment perquè, per exemple, és el que es duu a terme en posar a la disposició de l’alumnat unes anotacions allotjades en alguna aula virtual, web, blog, etcètera.

Segons la llei espanyola, s’entén  per comunicació pública tot acte pel qual una pluralitat de persones pot tindre accés a l’obra sense prèvia distribució d’exemplars a cadascuna d’elles.

No es considerarà pública la comunicació quan se celebre dins d’un àmbit estrictament domèstic que no estiga integrat o connectat en una xarxa de difusió de qualsevol tipus. 

La llei defineix onze actes de comunicació pública, entre els quals destaquen: 

  • Les representacions escèniques d’obres dramàtiques i musicals. 
  • La projecció o exhibició pública de les obres cinematogràfiques i de les altres audiovisuals. 
  • L’emissió d’obres per radiodifusió o per qualsevol altre mitjà que servisca per a la difusió sense fil de signes, somnis o imatges. 
  • La transmissió de qualsevol obra al públic per fil, cable, fibra òptica o un altre procediment anàleg, siga o no mitjançant abonament. 
  • L’exposició pública d’obres d’art o les seues reproduccions. 
  • La posada a la disposició del públic d’obres, per procediments amb fil o sense fil, de tal forma que qualsevol persona hi puga accedir des del lloc i en el moment que trie. 

3.6 | TRANSFORMACIÓ

La transformació d’una obra comprén la seua traducció, adaptació i qualsevol altra modificació en la seua forma de la qual es derive una obra diferent. 

Els drets de propietat intel·lectual de l’obra resultat de la  transformació correspondran a l’autor d’aquesta última, sense perjudici del dret de l’autor de l’obra preexistent d’autoritzar, durant tot el termini de protecció dels seus drets sobre aquesta, l’explotació d’aquestos  resultats en qualsevol forma, i especialment mitjançant la seua reproducció, distribució, comunicació pública o nova transformació. 

4 | DURACIÓ DE LA PROPIETAT INTEL·LECTUAL. DOMINI PÚBLIC

La propietat intel·lectual caduca. Des que l’obra és creada, hi ha un període de temps en el qual els drets de la propietat intel·lectual pertanyen a l’autor i a qui l’autor els haja cedits. Després d’un temps, que pot variar depenent del país, l’obra  passa a ser de domini públic. En la Llei de propietat intel·lectual espanyola aquest temps és de tota la vida de l’autor, més 70 anys transcorreguts després de la seua mort, més el que quede d’any natural (les obres passen a domininio públic l’1 de gener). No obstant això, el termini és de 80 anys per als  autors morts abans del 7 de desembre de 1987 (a qui se’ls aplica la llei anterior). 

Per domini públic s’entén  la situació en què queden les obres quan expira el termini de protecció dels drets patrimonials. A partir d’aquest moment els drets d’explotació pertanyen a tota la societat, excepte els drets morals, els que, com hem vist, sempre queden en titularitat de l’autor. 

Cada 1 de gener se celebra el dia en què uns certs autors entren en domini públic. Així, per exemple, la Biblioteca Nacional té una pàgina web amb als autors actualment en el domini públic, així como un llistat amb els autors que van passar a domini públic en 2018. D’aquesta manera, estan en el domini públic obres com les de García Lorca (mort en 1936), moltes de les quals es poden trobar digitalitzades a la Biblioteca Nacional.

La Llei de propietat intel·lectual dedica el capítol Y, articles 26 al 30, a la duració dels drets d’explotació:.  

  • Article 26. Duració i còmput: “Els drets d’explotació de l’obra duraran tota la vida de l’autor i setanta anys després de la seua mort o declaració de defunció”. 
  • Article 27. Duració i còmput en obres pòstumes, pseudònimes i anònimes. 
  • Article 28. Duració i còmput de les obres en col·laboració i col·lectives. 
  • Article 29. Obres publicades per parts. 
  • Article 30. Còmput de termini de protecció: “Els terminis de protecció establits en aquesta Llei es computaran des del dia 1 de gener de l’any següent al de la mort o declaració de defunció de l’autor o al de la divulgació lícita de l’obra, segons siga procedent ”. 

Lectura recomanada: 

El Domini Públic i els Límits del Dret d’Autor. Ministeri de Cultura [Consultat el 4 d’abril  de 2018]. 

5 | EXCEPCIONS O LÍMITS ALS DRETS D’AUTOR

El capítol II de la  LPI (articles 31 al 40) parla dels  límits dels  drets d’autor, és a dir, els supòsits o excepcions en les quals es poden fer determinats usos d’una obra sense haver de demanar permís al propietari dels drets. Entre aquests destaquen la còpia privada, el préstec, la paròdia, la llibertat de panorama i, especialment remarcables en l’àmbit educatiu, la citació i la il·lustració amb finalitat docent o d’investigació científica. 

5.1 | CÒPIA PRIVADA

S’entén per còpia privada la reproducció d’obres realitzada exclusivament per a ús privat, no professional ni empresarial, sense finalitat directa ni indirectament comercial. La reproducció ha de realitzar-se des d’una font lícita i la còpia obtinguda no ha de ser objecte d’una utilització col·lectiva ni lucrativa. L’article 31 de la LPI empara aquest límit legal de la còpia privada. La legislació preveu una compensació per als titulars dels drets patrimonials en previsió del perjudici causat per aquest límit (regulada en l’extens article 25).

Es permet fer un enregistrament d’una pel·lícula o un documental, copiar un CD musical al disc dur, etc. Però només es pot fer un ús privat d’aquestes còpies, no es poden reproduir en públic, ni tan sols amb finalitat educativa (en classe, per exemple).

5.2 | PRÉSTEC

El préstec que es fa a les biblioteques, fonoteques, etc. està previst per la llei en l’article 37. En alguns casos, els titulars dels establiments han de remunerar els autors i en uns altres, no (per exemple, els establiments públics de municipis de menys de 5.000 habitants).

5.3 | PARÒDIA

Article 39. “No serà considerada transformació que exigisca consentiment de l’autor la paròdia de l’obra divulgada, mentre no implique risc de confusió amb aquesta ni s’inferisca un mal a l’obra original o al seu autor”. 

5.4 | LLIBERTAT DE PANORAMA

Article 35.2. “Les obres situades permanentment en parcs, carrers, places o altres vies públiques poden ser reproduïdes, distribuïdes i comunicades lliurement per mitjà de pintures, dibuixos, fotografies i procediments audiovisuals”. 

En algunes lleis europees no existeix aquest límit en la propietat intel·lectual i, per tant, no es poden divulgar sense permís de l’autor fotografies de paisatges on apareguen obres com, per exemple , escultures, pintures, edificis, etc. 

Mapa de europa donde se indican las normativa respecto a la libertad de panorama
Imatge 1: Llibertat de panorama a Europa. VikipèdiaLlibertatde panorama a Europa (CC BY-SA)

En 2015, la fundació Vikimèdia va fer una campanya per a salvar la llibertat de panorama.

5.5 | CITACIÓ

És una de les  dues excepcions que més ens afecta en l’àmbit  docent. Alguns ho denominen “dret de cita” malgrat que no seria un dret en si mateix sinó un límit als drets d’autor.

L’article 32.1 de la LPI diu: “És lícita la inclusió en una obra pròpia de fragments d’altres  alienes de naturalesa escrita, sonora o audiovisual, així com  la d’obres aïllades de caràcter plàstic o fotogràfic figuratiu, sempre que es tracte d’obres ja divulgades i la seua inclusió es realitze a títol de cita o per a la seua anàlisi, comentari o judici crític. Tal utilització només podrà realitzar-se amb finalitats docents o d’investigació, en la mesura justificada per la fi d’aquesta  incorporació; cal indicar la font i el nom de l’autor  de l’obra utilitzada”.

Per tant, quan s’inclou en obra pròpia una obra o fragment d’una altra, s’ha d’esmentar expressament si és només una cita o si s’està fent una anàlisi, comentari o judici crític de l’obra aliena.

5.6 | ILUSTRACIÓ AMB FINALITAT DOCENT O D’INVESTIGACIÓ

Article 32.3. 

“El professorat de l’educació  reglada impartida en centres integrats en el sistema educatiu espanyol i el personal d’universitats  i organismes públics de cerca en les seues funcions d’investigació  científica, no necessitaran autorització de l’autor  o editor per a realitzar actes de reproducció, distribució i comunicació pública de xicotets fragments d’obres  i d’obres  aïllades de caràcter plàstic o fotogràfic figuratiu, quan, no concorrent una finalitat comercial, s’acomplisquen  simultàniament les condicions següents: 

  1. Que aquests actes es facen únicament per a la il·lustració de les seues activitats educatives, tant en l’ensenyament  presencial com en l’ensenyament  a distància, o amb finalitat d’investigació científica, i en la mesura justificada per la finalitat no comercial perseguida. 
  2. Que es tracte d’obres ja divulgades. 
  3. Que les obres no tinguen la condició de llibre de text, manual universitari o publicació assimilada, llevat que es tracte de:
    •  Actes de reproducció per a la comunicació pública, incloent el mateix acte de comunicació pública, que no supose la posada a disposició ni permeten l’accés dels destinataris a l’obra  o fragment. En aquests casos s’haurà de   incloure expressament una localització des de la qual els alumnes puguen accedir legalment a l’obra protegida.
    • Actes de distribució de còpies exclusivament entre el personal investigador col·laborador de cada projecte específic de cerca i en la mesura necessària per a aquest projecte. 
      A aquest efecte, s’entendrà  per llibre de text, manual universitari o publicació assimilada, qualsevol publicació, impresa o susceptible de ser-ho, editada amb la finalitat de ser utilitzada com a recurs o material del professorat o de l’alumnat  de l’educació   reglada per a facilitar el procés de l’ensenyament   o l’aprenentatge.
  4. Que s’incloguen el nom de l’autor  i la font, excepte els casos on resulte impossible. 

A aquest efecte, cal  entendre per xicotet fragment d’una obra un extracte o una porció quantitativament poc rellevant sobre el conjunt d’aquesta.

Ni els autors ni els editors tindran dret a cap remuneració per la  realització d’aquests actes”. 

D’altra banda, l’article 32.4 també permet actes de reproducció parcial, de distribució i de comunicació pública d’un capítol o d’un  10% d’una  obra en determinades condicions, entre les quals es troba que aquests actes es realitzen en universitats o centres públics de investigació. Per tant, l’excepció  d’aquest  apartat quedaria fora  per a docents d’àmbit  no universitari. 

6 | UTILITZACIÓ DE RECURSOS EN CLASSE

 

Què podem fer quan volem utilitzar en classe (obra pròpia) recursos de tercers (obra aliena) o bé, quan volem incloure d’alguna manera l’obra aliena en recursos propis? 

La primera recomanació seria utilitzar o elaborar recursos propis. Si el docent que imparteix la classe és l’autor, pot disposar lliurement del seu material, llevat que haja cedit els drets d’explotació. Aleshores, caldria complir allò acordat en el document de cessió. Si tenim un llibre publicat en una editorial, podria ser que s’haja signat un document de cessió exclusiva, llavors no tindríem els drets. Actualment, moltes editorials inclouen en els seus acords la possibilitat que  l’autor  puga distribuir o fer acte de comunicació pública de les seues obres editades amb l’editorial  (per exemple, penjar el document a l’aula virtual). 

La segona recomanació seria utilitzar recursos institucionals. Sempre que la institució per a la qual  es treballa tinga drets sobre aquestos recursos (normalment, se sol demanar als autors que signen un document de cessió de drets) i haja comunicat la disponibilitat d’utilització  (mitjançant clàusules o missatges als  repositoris de recursos). En aquest sentit, caldria sol·licitar a les institucions una política clara sobre propietat intel·lectual.

Finalment, si volem utilitzar recursos de tercers, haurem d’analitzar la situació legal d’aqueix material:

  • En el cas que estiguen tots els drets reservats, s’ha de sol·licitar permís o bé fer un ús sense permís previst en els límits dels drets d’autor. Si l’obra està publicada en internet, és a dir , si algú (que no som nosaltres) ha posat l’obra  a disposició de qualsevol (acte de comunicació pública) sempre es permet enllaçar-la
    Enllaçar contingut amb drets d’autor és legal a Europa sempre que no es faça amb ànim de lucre
  • En cas d’estar l’obra en el domini públic, podem fer un ús sense restriccions, sempre que es reconega l’autoria  i es mantinga el respecte a  la integritat de l’obra..   
  • En cas d’altres situacions, com per exemple  que l’autor  haja donat permís exprés a través  d’alguna  mena de llicència per a continguts, podrem fer ús de l’obra respectant els termes de la llicència. 

 

Com a resum, es presenta un diagrama d’ús d’obres de tercers publicat originalment com a material del curs de formació «Servei de Cooperació amb les Comunitats Autònomes i Iberoamèrica de l’INTEF  (2012) Creació, reutilització i difusió de continguts. Institut Nacional de Tecnologies Educatives i Formació del Professorat (INTEF). Ministeri d’Educació , Cultura i Deporte» amb con llicència per a continguts CC-BY 4.0.

Diagrama de uso de obras de terceros
Imatge 8: Diagrama d’ús d’obres de tercers.

7 | REFERENCIAS BIBLIOGRÀFIQUES

ANNEX

Versió PDF

Taula versions

VersióDataAutoriaModificació
0.12019Juan García CortésCreació de continguts
0.228/06/2022Subdirecció General de Formació del Professorat, GVAActualització, nou format i revisió lingüística
1Mayo 2023Subdirecció General de Formació del Professorat, GVAAdaptació a Taller ADI

Llicenciat sota la Llicència Creative Commons Reconeixement CompartirIgual 4.0