Unitag: generador de codis QR
Les sigles QR provenen de l’anglès Quick Response, que vol dir resposta ràpida. Un codi QR és la imatge resultant d’una matriu bidimensional, que pot ser reconeguda a través d’un lector òptic, que pot desxifrar la informació continguda. Els codis QR s’han popularitzat amb l’ús dels telèfons intel·ligents, que poden ser emprats com un escàner per convertir la informació emmagatzemada en un format útil, com ara les adreces URL, les coordenades geogràfiques d’un lloc, el marcatge directe a un número de telèfon, entre altres utilitats.
Exemple de codi QR; <http://ca.wikipedia.org/>
Amb Unitag, sense registrar-nos-hi, molt fàcilment i de manera gratuïta, podem generar diversos tipus de QR i personalitzar-los; una vegada descarregats, els podrem inserir tant a un lloc web com a documents electrònics o impresos. L’arxiu es baixarà en format Zip, amb unes instruccions d’ús. Els codis generats tenen una duració il·limitada en el temps.
Entre els diferents tipus que s’hi poden generar trobam els següents: pàgina web o URL, enllaç personalitzat a diferents xarxes socials, targetes de visita, text, marcatge directe per telèfon, enviament d’e-mails, enviament d’SMS, geolocalització, calendari i dades de connexió directa a un xarxa sense fil d’Internet.
Les possibilitats de personalització permeten triar un disseny predefinit; canviar els colors, el disseny del codi i la imatge central; fins i tot hi podem pujar un logotip.
URL: <https://www.unitag.io/es/qrcode>
- Posar a disposició dels alumnes a través de codis QR les dades de contacte del professor: targeta de presentació, telèfons, localització del despatx, xarxes socials.
- Compartir adreces d’interès i tot tipus de recursos a través dels codis, sia inserits dins els materials d’estudi o a les aules virtuals.
- Donar-hi publicitat d’esdeveniments importants per al curs: conferències, exàmens, lliurament de tasques.
Descodificació de codis QR des de l’ordinador
Ja hem explicat en aquest blog la utilitat dels codis QR, com podeu veure a l’entrada següent: Unitag: generador de codis QR.
El que volem explicar ara, en aquesta entrada, és com llegir, descodificar o desxifrar els QR si no disposem d’un dispositiu mòbil amb el qual escanejar els codis. Amb l’eina gratuïta Code Two QR Code Desktop Reader podrem escanejar-los directament des de la pantalla de l’ordinador, disponible per Microsoft Windows.
Una vegada instal·lat el programa, l’iniciarem i farem clic a From screen al menú superior.
El cursor estàndard del ratolí canviarà a una creu que ens ajudarà a seleccionar una àrea de la pantalla; seleccionarem només l’àrea que ocupa el codi QR i el programa automàticament l’escanejarà.
Una vegada escanejat i descodificat, es apareix el text descodificat, inclosos els enllaços; i el podrem copiar al porta-retalls o desar-lo com un arxiu.
També podríem seleccionar un arxiu desat al disc dur dels nostres ordinadors que contingui una imatge del QR, amb el botó From file del menú superior.
URL: <http://www.codetwo.com/freeware/qr-code-desktop-reader/>
Propostes didàctiques:
- Aquesta eina pot ser molt útil tant per als alumnes com per als professors que no disposen de dispositius mòbils i volen accedir a informació emmagatzemada dins codis QR, en qualsevol situació d’ensenyament aprenentatge o a l’hora d’accedir a informació.
Aurasma Studio. Crear escenes de realitat augmentada
Aurasma Studio és una aplicació web que permet crear aures, és a dir, imatges que incorporen realitat augmentada. Les aures actuen com a marcadors que, un cop activats, mostren, mitjançant el mòbil o la tauleta tàctil, els vídeos, les pàgines web, les animacions 3D, etc. que hi estiguin associades.
Les aures es poden crear des de l’aplicació mateixa de l’ordinador o bé a través del mòbil (iOS i Android). Hem d’accedir a la web <https://studio.aurasma.com/> i ens hi hem de registrar amb un usuari nou; l’aplicació és lliure.
De manera resumida, podem dir que la utilització d’Aurasma Studio implica tres passes:
A la primera, hem de carregar la imatge que serà el marcador; és a dir, la imatge activadora del contingut que hi anirà superposat. Upload Trigger.
La segona passa consisteix a crear overlays; és a dir, el contingut superposat a la imatge inicial. Hi podem inserir una imatge, un vídeo, una imatge predissenyada (clip art), una imatge animada o una imatge 3D. Un cop hem inserit totes les superposicions, hem de desar els canvis. També podem afegir accions a les aures, com ara clicar un objecte, obrir una pàgina web, etc.
Finalment, la tercera passa és la que permet publicar i compartir l’aura.
Exemple
Un cop tenim descarregada l’app Aurasma Studio en el nostre dispositiu mòbil o tauleta tàctil, podem enfocar aquesta imatge amb el visor Aurasma i veurem com s’accionen les overlays. (Exemple extret del Post publicat a: En la nube TIC.)
Propostes didàctiques
- Crear, per a una assignatura, galeries d’imatges amb realitat augmentada.
- Publicar pòsters d’alumnes. Aquí en teniu exemples fets amb Glogster: <http://www.aulablog.com/blog/mlearning/2013/04/flipped-algebra/>
-
Treballs de geolocalització. Podeu veure’n un exemple amb el projecte «Las 8 maravillas de Madrid»: <http://educadroid.blogspot.com.es/2013/04/las-8-maravillasde-madrid.html>
-
Etc.
Recursos
- Com puc crear una Aura, una imatge amb Realitat Augmentada, amb Aurasma Studio i compartir-la?
- Blog Aurasma Studio – «Aumenta el mundo»
- Aurasma Studio. Tutorial a SlideShare de Juan Carlos Guerra: <http://es.slideshare.net/juancarikt/aurasma-studio-tutorial>