Annotary, marcador social per catalogar i fer anotacions en línia a pàgines web
En l’actualitat, Annotary és una eina gratuïta i, ara com ara, no presenta limitacions, ja que no té opció de pagament. L’anomenen el «subratllador» 2.0.
La mateixa paraula indica quina és la funció principal de l’eina: anotar. Ens permet seleccionar, marcar i destacar els textos que vulguem d’una pàgina web, com si es tractàs d’uns apunts.
Aquesta funcionalitat ens facilita poder recordar i identificar ràpidament el text d’una pàgina web que, per algun motiu, vàrem marcar. Amb el temps, podrem disposar d’un marcador social i ben organitzat per categories, i en podrem crear tantes com necessitem. Permet afegir anotacions en forma de nota adhesiva, les quals es desaran al nostre compte d’Annotary, de tal manera que les tindrem a mà quan vulguem.
El seu maneig és molt intuïtiu. Des del moment en què ens registram a Annotary, disposam d’un espai personal on podem crear coŀleccions i emmagatzemar les seleccions que anem fent; igualment, podrem afegir-hi anotacions de comentaris, reflexions, etc.
Com es crea una coŀlecció nova
Opcions de la coŀlecció
Com s’afegeix un marcador mitjançant un URL
Un dels aspectes destacables d’Annotary és que disposa d’un complement adaptat al navegador (Chrome, Firefox o Safari), gràcies al qual, un cop instaŀlat, tenim una major accessibilitat a les eines de selecció, d’afegir anotacions, de compartir, etc.
Complement d’Annotary que s’afegeix a la barra de navegació
Totes les funcions d’interacció apareixen a un panell d’eines que ens permet tenir un accés fàcil a les funcionalitats destacades. Llavors, quan navegam per Internet, i des del complement instaŀlat, podem afegir la web a una coŀlecció que ja tenim creada, sense necessitat d’obrir la web d’Annotary.
Finalment, les opcions de compartir es basen en la possibilitat de compartir la coŀlecció sencera o bé només una sola web. Es genera una direcció web que podrem compartir a través de les xarxes socials o serveis de correu electrònic. Amb aquesta funcionalitat, podrem convidar amistats i companys a visualitzar la coŀlecció o els recursos.
L’opció Explorar resulta molt útil per veure les coŀleccions que altres autors han creat utilitzant aquesta mateixa eina.
I, com a conclusió, Annotary resulta ser una eina molt senzilla. La podem considerar una alternativa a Diigo, un marcador social amb opcions molt avançades. Segurament, Annotary està recomanada per a usuaris novells en la utilització de marcadors socials.
Propostes educatives
Aquesta eina ajudarà els docents a optimitzar el temps. Podran documentar bé les cerques que facin a Internet, i classificar-les a través de coŀleccions. Així, podran localitzar la informació destacada i els comentaris de les webs que ha desat, i recuperar-los amb facilitat.
Els estudiants també poden gestionar la informació que han localitzat a Internet i accedir a les anotacions que han fet. Això és molt recomanable per treballar en grup i per dur a terme treballs d’assignatures.
Recursos
Presentació: https://es.slideshare.net/formaryprevenir/annotary-toolbar
Tutorial d’Annotary:
Symbaloo EDU. Els teus marcadors i favorits al núvol
Symbaloo és una antiga paraula grega que vol dir «recopilar», «muntatge», això reflecteix l’esperit de l’eina. Symbaloo va saber donar resposta a la necessitat dels usuaris d’Internet de poder accedir des de qualsevol lloc als recursos personals i als marcadors. Posteriorment va néixer la versió SymbalooEDU per satisfer les necessitats específiques d’usuaris com professors i estudiants, però també per gestionar la distribució de contingut per a qualsevol tipus de centre educatiu.
SymballoEDU és una eina totalment gratuïta.
Amb SymbalooEDU podem accedir a totes les funcions normals de l’eina per crear i compartir, com ara administrar els marcadors i els favorits per després compartir-los amb el col·legues o estudiats. També podem personalitzar-lo per crear un entorn d’aprenentatge individualitzat, a més de trobar eines senzilles d’ús per a la creació de plans d’estudi i d’itineraris per als alumnes.
El maig de 2016 Symbaloo i el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport (MECD) varen signar un conveni per dotar els centres educatius del territori espanyol d’itineraris i d’entorns d’aprenentatge personalitzats a través de l’eina Symbaloo PRO i la plataforma de Lesson Plans.
Per començar a fer servir l’eina ens hem d’enregistrar a Symbaloo amb les dades que habitualment es demanen. Accedirem al nostre compte i veurem tres pàgines o webmixes que surten per defecte: Escritorio, Noticias i Feeds. Per afegir nous webmixes hem de fer clic al botó Añadir un webmix situat a la part superior de la pàgina. Per completar l’escriptori i els webmixes amb els enllaços que ens interessen hem de fer clic a qualsevol dels quadres per afegir un bloc. Podem crear un bloc nou i dissenyar-lo escrivint la URL, seleccionant-ne el color, etc. o podem afegir-ne un de ja existent. També podem eliminar els blocs que apareixen per defecte posant el cursor a sobre, prement el botó dret i esborrant-lo. Tots els blocs es poden traslladar fàcilment arrossegant-los amb el ratolí, d’aquesta manera podem dissenyar el webmix com més ens agradi. També podem canviar-ne el fons o el nom des del botó Modificar el webmix situat a l’esquerra.
Lesson Plan permet emprar l’editor per crear un itinerari d’aprenentatge personalitzat digital. Es poden utilitzar una gran diversitat de recursos digitals. Bloc a bloc es va creant l’itinerari perquè els estudiants puguin aprendre al seu propi ritme. S’hi poden incloure diferents recursos, com ara vídeos, articles, preguntes i, fins i tot, blocs creats als nostres webmixes de Symbaloo.
Els estudiants no aprenen al mateix ritme, alguns necessiten alguna explicació més o d’altres algun repte nou. Es pot comprovar si un alumne ha entès correctament un contingut introduint-hi una pregunta. Si la resposta és correcta, l’estudiant pot continuar amb l’itinerari i si la resposta és errònia se’l pot desviar a un altre itinerari per obtenir una explicació addicional del contingut.
Així, els estudiants aprenen al seu ritme i aquells més endarrerits poden tenir un suport extra.
L’eina ofereix estadístiques en temps real per seguir el treball realitzat pels alumnes des del tauler.
Al marketplace dels Lesson Plans, s’hi troben itineraris sobre qualsevol tema o curs que han estat creats per altres professors. Es pot estalviar temps utilitzant aquests Lesson Plans directament o afegint-los a un altre compte nostre per personalitzar-los segons les necessitats.
Trobarem moltes funcions per triar i crear un bon Lesson Plan. Els estudiants només han d’introduir un codi de 5 dígits per començar a utilitzar l’itinerari.
URL: <http://symbalooedu.com>
Propostes didàctiques
- Elaborar un webmix o pàgina d’inici d’Internet amb els llocs i pàgines web utilitzats habitualment a classe, tant per a ús personal del docent com per compartir-lo amb els seus alumnes. Elaborar pàgines de favorits.
- Realitzar i proposar treballs de recerca i classificació de recursos i continguts de classe de diferents formats i fonts, com imatges, vídeos, presentacions, etc.
- Recopilar recursos i organitzar-los temàticament per oferir als estudiants a classe.
Més informació
Diigo: marcador social i molt més
Els marcadors socials ens permeten emmagatzemar enllaços, classificar-los i compartir-los a través d’Internet.
En el cas de Diigo, se n’amplien les funcions i, a més de guardar enllaços, també permet:
URL: <https://www.diigo.com>
Característiques tècniques
- Disposa de la possibilitat de crear grups i llistes per col·laborar i compartir la informació emmagatzemada.
- Tant per a les llistes com per als grups, ofereix un enllaç web per poder compartir de forma pública o privada.
- La barra d’eines és instal·lable en la majoria dels exploradors, i s’hi pot accedir des de diferents dispositius mòbils.
Propostes didàctiques
(Propostes realitzades pels participants del Curs de marcadors socials de Campus Extens.)
- «Usar DIIGO com a plataforma de continguts d’un tema o varis temes del programa; què vull dir: doncs per exemple, ja que ens permet crear llistes o carpetes amb enllaços, podem generar i compartir amb l’alumnat una carpeta on ordenadament anem incorporant recursos que serveixen per a l’explicació d’un tema del curs i donat que podem incorporar anotacions i marcar allò més important podem usar-ho com a contingut de la nostra explicació.» (R. Comas, 2013)
- «En el momento de realizar un “trabajo en grupo” cada grupo se podría crear su propio group para realizar el “trabajo intermedio”, existiendo un group final para presentar los trabajos definitivos (utilizo “trabajo” en un sentido amplio del término, incluyendo la presentación de las mejores URL’s). De esta manera los contenidos del group final podrían ser elementos ya depurados y no tener, como indicaba antes, un exceso de información. Cada grupo podría insertar en todas sus capturas, como tag, el número de su grupo. Así el profesor podría ir controlando el desarrollo de la actividad “individual de cada grupo” con sólo consultar la tag del grupo que interese.» (M. Rigo, 2013)
- «En el cas de treballs en grup, la creació de distints grups et permet valorar fàcil la seva feina i resultats.» (A. Martínez, 2013)
- «Proponer un grupo para el alumnado en el que se vayan añadiendo recursos sobre los diversos temas que se tratan en clase. De esta manera, no sólo el profesor/a añade recursos sino que puede ser un trabajo colaborativo.» (D. Javaloyas, 2013)
- «Propongo que los alumnos expongan el resultado de sus prácticas y trabajos mediante una página web. Todas las páginas, una por grupo, se irán recopilando en una lista de diigo, y luego los alumnos podrán comentar las prácticas (páginas) de sus compañeros. A esta lista inicial de trabajos, cada grupo de prácticas deberá añadir y comentar una serie de enlaces relacionados con el tema a tratar.» (J. Guerrero, 2013).
Font: <http://bit.ly/161Y6AW>