Sessió: Revistes digitals

Font: http://campusextensrecursos.uib.es/category/recursos-didactics/revistes-blogs-editors-digitals/revistes-digitals/

Joomag: per crear revistes digitals i publicar-les


Joomag

Joomag és una eina gratuïta que permet crear revistes digitals en línia, sense necessitat de descarregar cap programa. La publicació permet afegir-hi text, imatges, animacions, àudio, vídeo i altres recursos propis de la web 2.0, com la subscripció, els formularis de comentaris, etc.Joomag

L’eina ofereix diferents plans de registre: gratuïts i de pagament. En aquesta entrada explicarem el pla gratuït.

Eines com aquesta, que permet l’edició en línia de revistes, presentacions, etc., tenen un potencial pedagògic molt important, pel fet que fomenten en els alumnes l’interès per l’escriptura i potencien el treball en equip. Mitjançant aquesta eina, escoles, instituts de secundària i centres d’educació superior han experimentat amb la creació d’una revista digital i/o amb l’elaboració de projectes de divulgació.

Es pot accedir a l’eina des d’un compte existent de Facebook o Twitter, o bé registrant-s’hi, és a dir, creant un compte nou.

Tal com hem dit a la introducció, Joomag permet afegir a la publicació vídeos, àudios, presentacions de diapositives (slideshows), animacions, etc. També podem partir de la pujada d’un arxiu PDF, i després obrir-lo a l’editor de Joomag. A més, ens facilita l’aplicació de diferents plantilles FREE.

Un cop tenim la publicació acabada, se’ns ofereixen dues maneres de compartir-la: a través de xarxes socials i correu electrònic o bé mitjançant la inserció d’un codi d’incrustació (embedded code) a blogs, a pàgines web, a la plataforma de teleeducació Moodle, etc.

 URL: <http://www.joomag.com/>

 Propostes didàctiques

Permet crear publicacions digitals en línia; ofereix diferents usos, com ara els següents:

  • revistes
  • presentacions
  • contes
  • inventaris
  • catàlegs
  • etc.

Recursos

Exemples d’ús

 

Atavist: una nova opció per crear històries multimèdia amb mapes, línies de temps, imatge i vídeo, etc.


Atavist és la creació de The Atavist, una companyia fundada el 2009 com a proveïdora de contingut per a iPad. L’eina ens permet elaborar els nostres propis projectes digitals, en un rang de categories que va des de manuals, projectes personals i reportatges interactius fins a novel·les. El format de redacció és a tall d’història, i juga amb les possibilitats que les noves tecnologies ofereixen. Ens permet incorporar-hi text, fotos, vídeos, àudio, gràfics, mapes interactius, documents en PDF, etc., de manera que es crea un flux narratiu dinàmic que s’organitza en capítols. Els recursos que incorporem poden estar allotjats a YouTube, Vimeo, etc., o bé podem carregar els arxius des del nostre ordinador.  És l’autor mateix qui determina quina aparença té cada capítol, i, també, qui decideix la plantilla que s’ha d’usar.

Quant a les opcions de publicació i difusió, el contingut final es pot publicar a la web en format de llibre electrònic (ePub, iBooks, Kobo, Nook Kindle) i, també, en format d’aplicació mòbil. Ens ofereix l’enllaç URL per compartir.

Atavist

 Característiques

  • Ofereix un compte gratuït amb 150 MB d’emmagatzematge.
  • Permet crear tres projectes digitals gratuïts; per als següents, ens ofereix opcions de subscripció.
  • Navegació en vertical.
  • Hi ha l’opció de publicació i difusió.

URL: <https://atavist.com/>

Utilitats didàctiques

  • Publicar un monogràfic interactiu sobre un tema tractat a l’assignatura per part dels alumnes i en grup.

Recursos

Exemples

 

Medium: crea continguts amb visió de futur


Medium és una plataforma de publicació de continguts en format blog que va ser creada pel cofundador de Twitter, Evan Williams, en agost del 2012. En un principi, va sorgir com un intent per animar els usuaris de Twitter a crear missatges de més de 140 caràcters, i, després, ha evolucionat cap a un servei híbrid de continguts personals i professionals; és un exemple de periodisme social.

mediumLa plataforma ofereix als usuaris una interfície  WYSIWYG (el que veus és el que obtens) per editar els articles en línia, amb diferents opcions per donar format. Una vegada publicat l’article, pot ser emprat, recomanat, compartit  i comentat per altres persones, de manera similar a com es fa a Twitter. Els continguts poden ser votats com els millors escrits, i es poden assignar a un tema específic. Una diferència respecte als blogs és que els continguts s’organitzen entorn dels temes i no de l’autor. El sistema d’etiquetes estructura els continguts en diferents categories que el lector pot triar.

medium1

Per començar a fer servir l’eina, podem crear un nou compte proporcionant una adreça de correu electrònic, o el nostre compte de Twitter, Facebook o Google+; i començar a crear, cercar i filtrar continguts.

URL: <https://medium.com/>

URL: <https://medium.com/espanol/>

Propostes didàctiques

  • Recerca de recursos o documentació sobre temes específics.
  • Publicació de continguts per part del professor: articles d’opinió, exposicions temàtiques personals o professionals.
  • Creació de projectes d’alumnes en grups mitjançant el web. Publicació de projectes, tasques, etc. per part dels alumnes, en grup o individualment. Es poden fer servir els comentaris, les votacions, les vegades que s’ha compartit un contingut o la repercussió en altres xarxes socials com a invocadors per a l’avaluació o el seguiment de les tasques.

Recursos

 

Flipboard és la teva revista personal


Flipboard és un agregador de continguts procedents de mitjans socials, amb una interfície tipus aplicació mòbil. L’aplicació recull continguts de mitjans socials i altres webs, i els presenta amb un format de magazín; això possibilita als usuaris «flip» donar-li una volta a la informació i compartir-la a través de les seves pròpies xarxes socials i altres serveis associats amb Flipboard.

L’aplicació fusiona la senzillesa i la sensació d’un magazín amb l’accessibilitat i la col·laboració que la tecnologia ofereix. Integra notícies dels mitjans de comunicació de tot el món, i  el seu disseny posa èmfasi en les xarxes socials i la capacitat de consumir continguts en un format de revista gràfica similar.

Ens hi registrem proporcionant un compte de correu electrònic o través del nostre compte de Facebook.

flipboard_003

La interfície d’usuari de l’aplicació és intuïtiva; una vegada hem establert les actualitzacions a les quals ens volem subscriure, aquestes configuraran la nostra pàgina d’inici.

flipboard_001La secció Notícies de portada ens mostra els ítems més recents i importants sobre la base de la nostra selecció de subscripcions.

flipboard_004Amb un senzill disseny trobem el menú, des del qual podem anar a les notícies de portada, modificar les nostres subscripcions a «Siguiendo» i explorar les publicacions destacades.

2015-03-31_1331

URL: <https://flipboard.com/>

Propostes didàctiques

  • Realitzar tasques de lectura
  • Projectes dels estudiants mateixos, individuals o en grup
  • Creació de revistes digitals
  • Compartir, i fer recerca i cribratge de continguts rellevants d’estudi

Recursos

Recursos, Blog, Eines a la pàgina oficial de Flipboard

Usos de Flipboard a l’aula

Com fer servir Flipboard a l’aula (ENG)?