Sessió: Imatge

Font: http://campusextensrecursos.uib.es

 


Crea infografies, gràfics i mapes interactius amb Infogram


 

Infogram és un servei per crear infografies d’actualitat de manera ràpida i senzilla, que ofereix, a més, la possibilitat de fer-les interactives. El seu funcionament és molt intuïtiu, així és que no són necessaris coneixements de disseny o programació. Es pot provar una versió gratuïta per fer-ne un ús ocasional i bàsic. A més, en ser una eina en línia no és necessari realitzar cap tipus d’instal·lació, de manera que des del seu lloc web podrem crear continguts molt fàcilment mitjançant un editor drag and drop (arrosega i deixa anar).

Per començar a fer servir l’eina únicament cal registrar-s’hi, ja sigui amb el compte de Facebook o Google, o bé directament a través d’una adreça de correu electrònic.

Una vegada creat el compte, hem de respondre una sèrie de preguntes a fi de contextualitzar l’ús que volem fer del servei.

Podem identificar-nos com a professors universitaris o estudiants, d’aquesta manera Infogram optimitza els recursos disponibles que ens ofereix en funció del rol especificat.

A continuació, hem de triar entre sis tipus de plantilles diferents per començar a crear el nostre projecte.

L’editor permet afegir elements com ara gràfics, formes geomètriques, mapes i, fins i tot, vídeos de YouTube.

Una vegada creat el nostre projecte amb la versió bàsica, el podem fer públic través de webs o xarxes socials; el servei també genera una adreça URL que es pot compartir amb altres usuaris. A més, si en tenim necessitat, hi ha la possibilitat de tornar a editar els projectes publicats.

En el cas que vulguem importar les nostres pròpies dades per crear els gràfics, és possible carregar-les o editar-les directament.

Així doncs, si fem doble clic damunt dels gràfics podrem introduir les dades a mà, o bé importar arxius XLS o CVS, a més de tenir accés a serveis d’emmagatzemament en línia per importar-ne les dades.

URl: <https://infogram.com/>

Propostes didàctiques
  • Publicació d’articles d’opinió, exposicions temàtiques, projectes o treballs en línia en format visual.
  • Mitjà de suport per a exposicions a l’aula.
  • Devolució de treballs sintetitzats en gràfics, mapes o infografies.
Mes informació

Tutorials: <https://infogram.com/tutorials>

Canal de YouTube d’Infogram: >https://www.youtube.com/user/infogramvideo>

Vídeo: Què és Infogram (anglès)

 

 


Canva, dissenya contingut gràfic per a la web


 

Canva és una eina molt senzilla d’utilitzar que permet dissenyar contingut gràfic per al web. Ofereix un ventall ampli de possibilitats, com ara la creació de cartells, pòsters, infografies, documents, presentacions i diapositives, targetes de visita, etc.

És gratuïta tot i que algunes funcionalitats requereixen pagament.

A més de poder utilitzar els dissenys proposats i les seves plantilles, també ens permet afegir les nostres pròpies imatges, text, canviar l’organització i la distribució dels elements i determinar el disseny personalitzat que necessitam per elaborar contingut docent, etc.

Per poder utilitzar aquesta eina, cal registrar-se i esperar que s’accepti la sol·licitud de registre.

Un cop registrats ja podrem iniciar la creació dels dissenys a partir d’una plantilla o bé des de zero. Encara que utilitzem una plantilla, es pot personalitzar el disseny canviant els colors de text i fons, el tipus de font, etc.

La distribució del quadre d’edició és constant a tots els projectes que ens permet crear.

A continuació en veurem un exemple. La pantalla següent ens mostra els botons d’inserció i les zones de treball en el cas de seleccionar l’opció de crear imatges per a blog:

URL: https://www.canva.com

Propostes didàctiques

  • Presentació de treballs per part de l’alumnat amb un alt component visual.
  • El professorat pot crear documents visuals de diversa tipologia com a material d’estudi.
  • Elaborar imatges per il·lustrar entrades de blog.
  • Etc.

Recursos

 

 

 


Una eina de storytelling de codi obert. Timeline js


 

timeline

 

Timeline JS  és una eina gratuïta i de codi obert, molt intuïtiva, que permet crear històries de temps interactives, visualment atractives, en un format cronològic.

Els usuaris poden crear molt fàcilment les seves històries. L’eina mateixa proporciona una plantilla, i es poden començar a crear continguts fent-hi modificacions. Els usuaris amb coneixements de JavaScript es poden beneficiar de la funcionalitat JSON per personalitzar els seus projectes, tot mantenint la funcionalitat bàsica de Timeline JS.

Podem incloure-hi recursos de fonts com Twitter, Flickr, YouTube, Vimeo, Vine, Dailymotion, Google Maps, Wikipedia, SoundCloud, Document Cloud i molts d’altres!

Per començar a fer feina amb l’eina no cal registrar-se. En podem veure exemples a la seva web.

 timeline exemples

També podem veure’n un exemple concret

timeline

i obtenir la plantilla al primer pas dels quatre que ens explica la web.

Aquestes són les quatre passes que trobam a l’apartat Make a Timeline de la web les instruccions de la qual seguirem.

Creació de la plantilla

Publicació de la web

Iniciam sessió a Google i desam la plantilla a Google Drive; després, la publicam a través del menú Arxiu > Publica a la web. Només haurem de publicar la plantilla una vegada; tots els canvis que hi facem s’hi veuran reflectits sense necessitat de tornar-la a publicar.

Una vegada publicada, copiam l’adreça que ens surt a la barra del navegador.

Generació de la història

Enganxam l’adreça copiada anteriorment a la capsa que s’indica a la passa 3, per generar la història.

Comparteix-la a través d’un enllaç

Una vegada generada la història, podem compartir-la amb els nostres contactes amb un URL, o la podem inserir en altres webs.

URL: <http://timeline.knightlab.com>

Propostes didàctiques

  • Recerca de recursos o documentació sobre temes específics i cribratge de continguts d’estudi rellevants.
  • Publicació de continguts: articles d’opinió, exposicions temàtiques.
  • Creació de projectes d’alumnes. Publicació de projectes, tasques, treballs.

Videotutorial

 

 

Converses per aprendre. Storytelling?

 

 


Wylio: cercador d’imatges lliures


logo

 

 

 

 

Wylio és un cercador d’imatges lliures o que tenen llicència Creative Commons, les quals, per tant, podrem utilitzar, sempre que respectem les especificacions que hi han determinat els autors.

Una llicència Creative Commons no significa que no hi hagi drets d’autor (copyright), sinó que els autors determinen condicions per al seu ús.

Hauríem de saber interpretar les condicions d’ús a partir dels codis Creative Commons que ens aporten els resultats de la cerca.

Us recomanam visitar la web de llicències:  <http://es.creativecommons.org/blog/licencias/>.

D’altra banda, us deixam la infografia següent, molt aclaridora:

infografia_creative_commons

Aspectes a saber de Wylio

  1. Ens hi registram a través del compte de Google.
  2. Wylio realitza la cerca a través de diferents repositoris, com ara Flickr.
  3. Un cop hem seleccionat la imatge desitjada, ens ofereix les possibilitats i la informació següents:
    • Modificació de les dimensions i del tipus d’alineació.
    • Un codi per inserir la imatge a un blog, a una pàgina web, a Moodle, etc.
    • Informació de l’autor i de la font, etc.
    • Descàrrega de la imatge.

Procediment d’ús

  1. Determinam la paraula clau per cercar la imatge.

1

2. Resultat de la cerca.

2

3. Possibilitat de canviar-ne la dimensió, l’alineació, i d’obtenir el codi d’inserció.

3

4. Possibilitat de veure la informació de la imatge localitzada / descarregar-la.

4

5. Generar el codi d’inserció ens duu a aquesta pantalla informativa.

5

URL: <https://www.wylio.com/>

Propostes didàctiques

Són moltes les propostes didàctiques que podem fer utilitzant imatges. La composició amb aquest recurs assegura l’èxit pel que fa a la motivació dels nostres alumnes. El que proposam és una llista oberta de solucions didàctiques que es poden fer a partir de les imatges localitzades a través de Wylio.

  • Presentacions multimèdia.
  • Clips de vídeo.
  • Butlletins digitals.
  • Blogs educatius.
  • Pàgines web.
  • Àlbum de fotos digital.
  • Cartells o pòsters.

Recursos

Vídeo explicatiu de l’eina.

 

 


Genial.ly, aprenent amb imatges


logo

Genial.ly és una eina en línia i gratuïta adreçada a l’educació, que tant poden utilitzar els professors com els alumnes, per tal d’elaborar materials didàctics els elements principals dels quals siguin la imatge i la interacció que l’usuari pot mantenir-hi.

Llavors, és una eina que potencia l’aprenentatge visual, el qual ens sedueix per la rapidesa amb què podem copsar la informació que ens ofereix. Aquesta eina possibilita, a partir d’una imatge, l’estructuració del contingut que volem destacar mitjançant la interactivitat i l’aparició de finestres emergents.

Els tipus de materials que Genial.ly ens permet elaborar són: presentacions animades, pòsters, línies cronològiques, mapes temàtics, infografies, etc.; s’hi poden utilitzar les plantilles predissenyades que ofereix o bé es pot iniciar el treball des de zero.

Quan editam un projecte, Genial.ly permet incloure-hi imatges, text, àudios, vídeos, fotografies de serveis accessibles a Internet (Spotify, SoundCloud, YouTube, Flickr, Instagram, etc.).

Els materials creats es podran compartir fàcilment mitjançant un URL o bé amb un codi d’inserció. També podrem descarregar el treball a una còpia local, però no s’hi inclouran  les finestres emergents ni els continguts en línia enllaçats.

En aquesta imatge podem veure les opcions per transferir el projecte fet que Genial.ly possibilita:

opcions

URL: <https://www.genial.ly/>

Propostes didàctiques

  • Material de suport per a les exposicions orals tant de docents com d’alumnes. Permet seguir un ordre, destacar idees principals, obtenir l’atenció dels destinataris, etc.

Tutorial ràpid. Passes destacades:

  1. Entram a l’eina a través de l’URL https://www.genial.ly/ i ens hi registram, tal com és freqüent a la majoria d’eines en línia i gratuïtes: introduïm un correu electrònic i una contrasenya, o bé hi accedim a través dels comptes de Google+ o Facebook.

2. Un cop a l’eina, hem d’elegir el tipus de treball que volem realitzar.

elegirproyecto

3. Qualsevol tipus de treball té una forma molt similar d’editar. El primer que fem és donar títol al projecte i, posteriorment, accedim a la interfície d’edició.

interfaz

4. El més destacat és que cada element que seleccionem ofereix la possibilitat d’animació.

animacions5. Finalment, podrem compartir el nostre treball a través de la xarxa amb un URL o amb un codi d’inserció.

 Exemples

Videotutorials

Taller pràctic Genially

Tutorial Genial.ly

Recursos

Presentaciones geniales con Genial.ly

Genially: interactividad de la buena

 


Tagxedo. Generador de núvols d’etiquetes a la carta


tagTagxedo és una eina gratuïta i en línia que ens permet generar presentacions visuals de paraules. El fet diferenciador amb altres eines generadores de núvols d’etiquetes és que podem agrupar les paraules fent servir formes o imatges originals com ara fotografies, imatges o mapes.exemplesDe manera gratuïta i sense necessitat de registrar-s’hi, podem crear les composicions visuals des del botó Create o recórrer als resultats d’altres usuaris des de l’enllaç Gallery. La interfície està només en anglès, però el seu ús és relativament intuïtiu. Podem fer els núvols en un moment pujant un arxiu del nostre ordinador amb paraules prèviament seleccionades o un text, que tenim a un document; o directament, a partir d’una adreça web, un nom d’usuari d’un compte de Twitter o DEl.icio.us, una notícia d’actualitat, una cerca de Google o RSS.

Permet personalitzar les fonts, els temes, els colors, l’orientació i les formes amb moltes opcions de definició. També podrem desar les imatges resultants per imprimir-les o compartir-les a les nostres xarxes socials. Ofereix l’opció d’agrupar les paraules dels núvols  amb les formes que triem: cor, estrelles, animals, mapes. També podem pujar una imatge i emprar-la com a forma personalitzada (una fotografia, una silueta d’un animal). Amb la funció Skip podem obviar les paraules com ara articles, conjuncions, etc. que no ens interessin. Amb l’opció Web podem vincular cada paraula amb la seva definició; fent clic damunt de cada paraula accedirem a la definició disponible corresponent a la pàgina de Wikipedia.

URL: <http://www.tagxedo.com/>

Propostes didàctiques

  • Presentació original de continguts per part del professor agrupant-los en formes de mapes, imatges o fotografies adients a aquests.
  • Presentació del pla d’estudis o programa de l’assignatura destacant-ne els objectius, les competències o els continguts que s’hi treballaran.
  • Activitats amb les expectatives del curs o sessió formativa complementada amb una activitat final en la qual s’expressi el resultat d’allò que s’ha aconseguit, i comparació d’ambdues.
  • Devolució de tasques per part dels alumnes en forma d’imatges o pòsters.
  • Enquestes i recollida d’informació de manera visual.

Més informació

Videotutorial d’ús de l’eina

 

Exemple de núvol personalitzat amb enllaços actius

 


mialbum.es: àlbum digital de fotografies temàtiques per als alumnes


mialbum

Mialbum.es és una eina en línia gratuïta que ens facilita la possibilitat d’emmagatzemar, mostrar i compartir les nostres fotografies o els nostres àlbums de fotografies sense que calgui instal·lar cap programari (software) a l’ordinador, tan sols es necessita connexió a Internet.

Mialbum.es permet la seva utilització en diversitat de plataformes (iOS, Windows, Android, Linux…), i està disponible en setze idiomes, d’entre els quals, l’espanyol.

mialbumLa seva capacitat d’emmagatzemament és limitada a 2 Gb en la versió gratuïta, més o menys unes 1.000 fotografies, però és possible augmentar-la a 25 Gb per una quota mensual de 2€ aproximadament.

Aquesta eina genera automàticament l’URL tant per compartir fotografies o àlbums com per inserir aquestes fotografies o els àlbums a blogs, pàgines webs, etc. Algunes de les utilitats que ofereix són: donar informació sobre el nombre de vegades que s’han visualitzat les fotografies compartides o crear i enviar ciberpostals als nostres contactes.

Vegem-ne un exemple:

http://www.mialbum.es/Presentacion-UMTWL4IQ

URL: <http://www.mialbum.es/>

Propostes didàctiques

  • Emmagatzemar les fotografies pròpies.
  • Mostrar i compartir àlbums de fotografies temàtiques amb els alumnes.
  • Rebre comentaris de les fotografies.
  • Inserir fotos o àlbums en blogs, webs, com a contingut d’estudi.

Recursos

Preguntes freqüents de mi.album: <http://www.mialbum.es/Indicedeayuda>

Exemples

Àlbums públics: <http://www.mialbum.es/Publico>

 


Fotobabble: fotografies i imatges parlants


Fotobable és una eina gratuïta i d’utilització en línia que ens permet gravar àudio a les fotografies i imatges que pugem a aquest servei. La durada de l’àudio no pot excedir un minut. El resultat és molt vistós i motivador per a l’alumne.

Procediment d’ús

Fotobabble és una eina molt fàcil d’utilitzar.

❶ En primer lloc ens hem de registrar a la web de Fotobabble i configurar un nou usuari o bé utilitzar el compte existent de Facebook.

❷ A continuació hem de pujar la imatge que podem tenir guardada en el nostre equip o bé podem copiar l’adreça URL d’on està allotjada. Com a curiositat podem pujar imatges en gif animat.

❸ Un cop preparat el guió de l’àudio que hem de gravar ho podrem fer molt fàcilment enregistrant-nos i activant el botó Record. Tan sols necessitem donar permís de connexió amb el micròfon. La durada de la gravació serà màxim d’un minut i convé per tant ser molt clars i directes.Fotobabble

❹ Un cop feta la gravació podrem escoltar-la activant el botó <Play> per comprovar el resultat antes de publicar-lo. Si no ens agrada podrem iniciar de nou la gravació.

❺ Els paràmetres de la imatge resultant es poden editar: títol, etiquetes (tags) descriptives, fons, estat públic o privat i a continuació guardam els canvis.

❻ Per compartir la fotografia, trobarem a la part dreta de la pàgina les diferents opcions: URL, codi incrustat en Flash i el codi iFrame.

Fotobabble

El resultat és el següent:

 

 Propostes didàctiques

  • El professor pot crear material relacionat amb els continguts de l’assignatura per explicar conceptes i/o descriure processos, etc. amb el suport de la imatge.
  • Aprofitar l’eina per contar petites històries, còmics, biografies de personatges, etc. útils per a la matèria.
  • Instruccions de pràctiques i treballs que els alumnes han de realitzar, etc.
  • Explicar mapes conceptuals.
  • Però, sobretot, l’eina pot estar enfocada al fet que siguin els alumnes els qui elaborin treballs utilitzant aquesta eina per treballar la síntesi de continguts i l’expressió oral.

Recursos

Exemples

 


ThingLink: imatges interactives amb explicacions addicionals


[Imatge extreta del Blog de Raúl Diego]

És una aplicació web gratuïta que permet afegir a les imatges diferents etiquetes interactives com ara enllaçar-hi un URL per donar més informació als nostres alumnes, afegir-hi imatges, vídeos, àudios, anotacions, etc.

Accedim a ThingLink i ens registram a <Log in> . Podem tant registrar-nos-hi lliurement com accedir-hi des del compte de Facebook, de Twitter i de Google+, amb el qual permet importar les imatges que tinguem públiques, a més de poder pujar les imatges des del nostre ordinador per poder-les convertir en interactives.

La imatge interactiva es pot publicar i compartir a xarxes socials mitjançant l’URL i el codi embed per poder –les inserir a la nostra web, blog, etc.

URL: <https://www.thinglink.com/>

Propostes didàctiques

  • Crear imatges explicatives del continguts de la nostra assignatura i publicar-es a Moodle.

Recursos

 


GIMP: editor d’imatges gratuït


GIMP és un programa lliure extremadament potent i versàtil, adequat per a tasques com el retoc fotogràfic o la creació i el disseny d’imatges. Es pot utilitzar com a simple programa de dibuix, com a programa de retoc fotogràfic i com a convertidor de formats gràfics, etc. Es troba disponible per a Linux, Windows i Mac.

gimp

URL: <http://www.gimp.org.es/>

Característiques tècniques

  • Eines de dibuix, incloses Pinzell, Llapis, Aerògraf, Clonador, etc.
  • Eines de selecció simple, per forma o per color, i eines de selecció avançada del primer pla.
  • Disseny per capes i per canals.
  • Eines per crear imatges per a pàgines web.
  • Possibilitat d’aplicar filtres a les imatges i donar-los efectes.
  • Compatible amb la majoria de formats d’imatge, de propietat i lliures; fins i tot, SVG, PDF i PS.

Propostes didàctiques

  • Utilització d’imatges com a suport dels materials.
  • Utilització d’imatges com a elements gràfics en les presentacions col·lectives.
  • Utilització de gràfics a les webs dels materials.

Recursos

 

Jing: eina gratuïta per capturar imatges i vídeos del que passa a la pantalla de l’ordinador


Jing és una eina gratuïta de captura d’imatge i de vídeo per a PC i Mac que s’integra perfectament en l’escriptori. Ens permet editar les captures d’imatges per afegir-hi text, quadres, fletxes; podem desar-les amb l’extensió .png.

De la mateixa manera, podem realitzar captures de vídeo de pantalla completa o d’alguna secció de la pantalla amb àudio, i posteriorment guardar-ho en format .swf.

L’aplicació ens permet pujar al servidor screencast de Jing les nostres captures i compartir-ne l’URL, o bé desar-les al nostre disc dur.

jing_captura[Imatge extreta de: <Techsmith.com>]

Aquesta eina ha estat el tema central del curs de formació de Campus Extens Elaboració de videotutorials.

URL: <http://www.techsmith.com/download/jing/>

Propostes didàctiques

Té una gran potencialitat en el context educatiu, ja que permet al professorat resoldre dubtes mitjançant la realització de videotutorials senzills i molt visuals.

  • Realitzar videotutorials amb l’explicació i els comentaris d’àudio per als nostres alumnes sobre dubtes de com fer una activitat.
  • Fer vídeos per usar-los com a demostracions.
  • Capturar fragments d’una pel·lícula en línia per poder-los utilitzar en propostes didàctiques a classe.
  • Elaborar vídeos de treballs de classe pas a pas: elaboració de mapes conceptuals i esquemes; explicacions de conceptes sobre imatges, vídeos, mapes geogràfics, etc.
  • Realitzar videotutorials d’eines 2.0 que utilitzarem a classe amb els alumnes.
  • Crear una sèrie de vídeos per respondre a les preguntes més freqüents.

Recursos

Exemples d’ús

 


La imatge digital: un recurs per fer matemàtiques


Les imatges digitals per visualitzar matemàtiques
La idea d’utilitzar la fotografia com a recurs per visualitzar les matemàtiques al nostre entorn apareix en nombroses publicacions electròniques [1-4]. A partir d’imatges d’aspectes quotidians, algunes d’elles de gran bellesa, s’il·lustren conceptes matemàtics [1-2], o s’expliquen aspectes de les matemàtiques que estan motivats per aquestes imatges [3], o es proposen problemes i activitats per reflexionar i treballar continguts matemàtics [4].

Encabir un cub en un cub. Autor: Josep Lluís Pol

En la formació de Mestres, R. Codina i C. Burgués [5-6] han duit endavant experiències d’utilització de les imatges digitals com a recurs per fer matemàtiques a la Universitat de Barcelona. A [5] presentaren la utilització de la imatge digital com a recurs per tractar continguts matemàtics i proposar problemes, i a [6] mostraren com la imatge digital pot ser una eina idònia per argumentar les passes seguides per resoldre un problema geomètric. En ambdues ocasions, les conclusions del treball eren molt positives i engrescadores.

Desenvolupaments plans del cub

L’experiència
A continuació es presenta l’experiència elaborada el primer mes del curs 2012-2013 a l’assignatura Didàctica de les Matemàtiques II, de 4t curs del Grau d’Educació Primària, en la línia mostrada a [5]. Les activitats proposades s’han duit a terme a l’entorn Moodle de Campus Extens, amb l’eina de fòrum de preguntes i respostes. Així, els alumnes no poden visualitzar les respostes dels seus companys fins que no han fet la seva pròpia aportació, cosa que afavoreix l’originalitat i el fet que no es deixin influenciar per les respostes dels altres.

Activitats
1) Proposar continguts a treballar a l’aula d’educació primària a partir d’una imatge: A nivell individual els alumnes proposen una imatge pròpia susceptible de ser treballada a l’aula de primària. Després, a l’aula, per grups, decideixen quina de les imatges proposada pels membres del grup pot ser més interessant i es fa una proposta didàctica per a l’aula d’Educació Primària.
Exemple de realització de l’activitat: a partir de la temàtica proposada, Sentit numèric, alguns dels alumnes han proposat les imatges següents.

Autora: Llucia Pujol
Autora: Paula Nicolau
Autora: Sandra Ortega

2) Presentació de fotografies a partir d’un contingut: A partir d’un contingut matemàtic, es demana que es presenti una imatge feta per l’alumne que il·lustri aquest contingut. A més, s’ha d’incloure una petita explicació (dues o tres línies) del perquè de la imatge. A l’hora d’avaluar es té en compte l’originalitat de la imatge i l’explicació.
Exemple de realització de l’activitat: Les imatges corresponen als treballs dels alumnes amb el contingut “Un milió”.

Autora: Mª Carmen Zorita
Autor: Joan Miquel Company
Autora: Neus Baró

3) Posar un títol matemàtic a una imatge: En aquesta activitat s’ha de posar un títol matemàtic a una imatge que proposa el professor, en referència als conceptes matemàtics que hi apareguin o a partir d’algun problema que hi estigui relacionat, fent algun símil amb alguna idea matemàtica. Les respostes a aquesta activitat es demana que siguin concises.
Exemple de realització de l’activitat: a partir de la imatge següent, alguns dels títols proposats pels alumnes han estat: “Quantes bolles hi podem ficar?”, “Un capfico matemàtic”, “Probabilidad en colores”, “Perill: corbes tancades!”, “Fermat i Pascal davant el repte de les probabilitats”, “S4LT4 1 JUG4 4MB 735 M4T3M4T1QU35!!!!”

Autor: Josep Lluís Pol

Conclusions
Després d’haver proposat aquestes tres activitats es poden treure aquestes conclusions:

  • La motivació dels alumnes en la participació de les activitats ha estat molt elevada. Els alumnes les han considerat com a reptes i els comentaris per part seva han estat molt positius.

  • La qualitat de les aportacions ha estat molt diversa, algunes d’elles amb un grau elevat de creativitat. Els comentaris sobre els continguts matemàtics han estat apropiats i han donat peu a un debat interessant.

  • Els alumnes han pogut veure la utilitat de la imatge digital com a recurs per desenvolupar i avaluar continguts del currículum de matemàtiques, i poder-ho incorporar en un futur en la seva tasca docent.

Bibliografia electrònica

  1. Yair Rodríguez. “Fotomat”. http://www.fotomat.es/

  2. José María Sorando. “Fotografías matemáticas”. http://www.catedu.es/matematicas_mundo/FOTOGRAFIAS/fotografia.htm

  3. Diversos autors. “Cultivar la mirada matemàtica”. Societat Balear de Matemàtiques SBM-XEIX. Enllaç: http://www.xeix.org/-Cultivar-la-mirada

  4. Pilar Moreno, Xaro Nomdedeu, Eliseo Borrás. “Matemáticas y fotografía”. Ministerio de Educación. Instituto de Tecnologías Educativas.http://ntic.educacion.es/w3//eos/MaterialesEducativos/mem2000/matefoto/libro/

  5. R. Codina, C. Burgués. “Un cub té més d’11 desenvolupaments plans: Fotografiant els processos d’obtenció”. Comunicació. 4es Jornades de Didàctica de les Matemàtiques a les Comarques Meridionals, Tarragona, Gener 2012. Enllaç: http://www.apmcm.cat/documents/comunicacions4esJornades/Un%20cub%20te%20m_351s%20d_22211%20desenvolupaments%20plans.pdf

  6. R. Codina, C. Burgués. “Visualizar matemáticas usando fotografías”. Taller. 15 Jornadas sobre el Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas, Gijón, Juliol 2011. Enllaç: http://15jaem.org/images/stories/food/programa/talleres.pdf (pàg. 41)

Daniel Ruiz Aguilera, professor del Departament de Ciències Matemàtiques i Informàtica

 

: