Font: http://campusextensrecursos.uib.es/category/recursos-didactics
Crea un lloc web o un blog amb WordPress.com
WordPress és un sistema de gestió de continguts (CMS) de codi obert per a la publicació de blogs i webs a Internet.
WordPress està instal·lat a un servidor web —el qual és part d’un servei d’allotjament a Internet— o és un allotjador (host) per si mateix; el primer cas seria WordPress.com, i el segon cas és el d’un ordinador on s’ha instal·lat un paquet de programari de WordPress.org: un equip local configurat per actuar com el seu propi servidor d’allotjament web.
Són característics la seva arquitectura creada entorn de plug-ins o connectors per afegir funcionalitats i el seu sistema de plantilles, per canviar l’aparença visual. L’abril de 2016, WordPress donava suport a més de 60 milions de llocs web. L’usuari pot modificar, al seu gust i fàcilment, el codi XHTML, HTML, i els CSS de les seves pàgines mitjançant l’editor WYSIWYG que inclou.
Per començar a crear continguts a WordPress.com, primer, ens hi donarem d’alta; ens podem subscriure al pla gratuït, el qual ens permet tenir tants blogs o llocs web com vulguem, sempre sense superar els 3 GB d’espai d’emmagatzemament.
Per evitar haver d’estar sotmès a aquestes limitacions d’espai, es poden emprar serveis on desar-hi imatges, vídeos, àudios i/o qualsevol tipus d’arxiu compatible amb la plataforma, i integrar-los a través de codi HTML o de la funcionalitat d’afegir a través d’un URL.
Els usuaris hi poden tenir diferents rols: subscriptor, col·laborador, autor, editor, administrador; per tant, diferents usuaris poden col·laborar en la creació de continguts a un mateix lloc web o blog.
Els comentaris a les entrades o pàgines creades i la manera com WordPress integra les xarxes socials fan del sistema una gran eina de debat i discussió.
WordPress.com URL: <https://es.wordpress.com>
WordPress.org
Per a la instal·lació d’un paquet de programari de wordpress.org a un ordinador local per configurar-lo com un servidor. URL: <http://ca.wordpress.org>
Blocs.uib.cat
La UIB compta amb un servei d’allotjament (hosting) gratuït de WordPress per a les seves facultats, escoles, departaments i grups de recerca. URL: <http://blocs.uib.cat/>
Propostes didàctiques:
- Creació pròpia de continguts
- Creació col·laborativa de continguts
- Exposició en comú d’opinions sobre un tema proposat
- Treballar un tema des d’un format diferent
- Compartir materials, notícies, opinions, enllaços
- Fomentar la discussió i el debat a través dels comentaris al blog, o compartint els continguts del blog a les xarxes socials i comentant-los
Més informació
Blogueja, personalitza i segueix amb Tumblr
Tumblr és una eina de microblogs (microblogging) que possibilita als seus usuaris la publicació de textos, enllaços, imatges, vídeos i àudios d’una manera menys estructurada o convencional que altres eines o blogs.
El seu nom prové de tumblelog, publicacions curtes, de ràpida edició, tipus pluja d’idees; seria la variant electrònica d’un quadern d’apunts on anam fent anotacions i dibuixos, com si fos un esbós. Relats, fotografies, GIF, enllaços, idees brillants, humor absurd o intel·ligent, cançons de Spotify, mp3, vídeos, disseny, pensaments profunds, art i artistes, configuren l’univers dels blogs Tumblr.
El seu funcionament és molt senzill. Per començar a crear un Tumblr, hem d’anar a la pàgina oficial i registrar-nos-hi. Hem de facilitar una adreça de correu electrònic, i hem de triar un nom d’usuari disponible i una clau.
Hi hem d’indicar la nostra edat i acceptar les condicions del servei. I ja podrem començar a configurar el nostre Tumblr amb un títol, una descripció i una imatge de portada.
Font: <http://redzocial.com/>
A continuació, sortiran unes opcions de seguiment d’altres Tumblrs; podem obviar aquestes pantalles si confirmam el missatge de validació del registre enviat al nostre compte de correu electrònic, que ens durà directament a l’escriptori del blog.
Des de l’escriptori, per començar a publicar, només resta triar el tipus de publicació que farem; a més, podem interactuar amb les publicacions dels blogs que seguim.
Podem fer set tipus de publicacions:
http: <https://www.tumblr.com/>
Propostes didàctiques:
- Publicació de diaris, informes d’activitat o tasques personals o de grup; en definitiva, tot tipus de publicacions amb text, fotografies, àudio, vídeo, enllaços o cites d’especialistes.
- Recull de documentació per preparar o lliurar treballs individualment o en grup.
Més informació:
Blogger i possibilitats d’ús d’un blog a l’aula
Blogger és una eina molt recomanable per aquells que volen iniciar-se al mon dels blogs sense tenir molt coneixements previs. És un servei de Gloogle per la creació i edició de blogs que no sense necessitat de coneixements de codi HTML; el servei facilita el hosting dels blogs el seu propi servidor (Blogspot) i també es pot fer servir un altre servidor a a través de connexions FTP o SFTP.
Entre avantatges que podem destacar d’aquesta eina es que s’integra perfectament amb la resta de serveis com Google Analytics ( estadístiques), Google Adesence ( publicitat), Google Sites o Youtube; així com cal destacar que te una interfície molt intuïtiva.
Blogger és una plataforma perfecta per a principiants, per iniciar-se de manera fàcil i eficaç en l’experiència dels blocs.
URL: < www.blogger.com >
Possibilitats educatives d’un blog
- Blog de continguts o un blog de recursos: el professor recull en un blog tota la informació o recursos de que disposa sobre un tema específic aprofitant la seva experiència com a professor i com professional. També es pot crear un blog de continguts o un blog de recursos on son el mateixos alumnes els que van agregant els continguts. Es tindrà en compte el referenciar els continguts i els recursos emprats així com les imatges. Es molt important dinamitzar la participació a través de comentaris.Els alumnes podem fer un blog cada un o fer-ne blogs col·lectius.
- Blogs com a d’instrument per desenvolupar activitats propostes: de manera individual o col·lectiva els alumnes poden treballar, compartir, comentar, debatre, opinar personalment; sobre temes suggerits o lliures, aprofitant les diferents possibilitats multimèdia que ofereix la Web 2.0. Es poden fer tallers literaris en base a textos, tallers d’àudio a través de podcast, tallers de vídeo compartint vídeos existents o els creats expressament pels propis alumnes.
Exemples
- Dret civil Balear: Bloc que ofereix bàsicament informació ordenada i estudi sobre Dret civil balear, El bloc pretén tenir un caràcter divulgatiu en el sentit d’oferir exposicions i ordenacions pedagògiques. Això no menysprea el fet que la sistematització i explicació del Dret civil balear que s’ofereixen aquí constitueixi una important i llarga tasca investigadora.
- Nociones básicas de Derec ho ( GECO _ 2013 -2014: Blog elaborat pels alumnes de l’assignatura Nocions básiques del Dret del Grau d’Economia de la Universitat de les Illes Balears el curs académic de por los alumnos 2013-2014.
Referències